Pecen

CHKO Žďárské vrchyPP Pasecká skála

Útvar s velmi členitým půdorysem. Od 2-3 m nízkého JZ cípu Školka, u přístupové cesty nabývají pecny na výšce i šířce. Dračí věžka je ohraničena komíny, Kočičí věž tvoří výrazný pilíř a nejmohutnější je blok Kozí věž (10-14 m), ze kterého vybíhá na J Omšelý hřeben. Popisy lezeckých cest začínají údolní stěnkou Omšelého hřebene proti Vyhlídce.

• V údolní stěně 1m vpravo od spádnice vrcholku hřebene po mělkých spárkách přes dvě výrazné římsy pod šikmou převislou spárku a podél ní t. zleva na vrchol.
    • Jiří Vostrčil, A. Zavadil,25.9.1977
    • Pravou tupou hranou Omšelé věže na její vrchol.
    • Aleš Zavadil,1951
    • Tři metry vpravo od koutu Omšelé věže spárkou v zelené stěnce na mechovou lávku a z ní doprava svislou stěnkou na vrchol věžky Loutkář.
    • Jiří Vostrčil,25.9.1977
    • Nástup ve spádnici tenké, doleva zahýbající spárky. Přes vysoký stupeň na plošinku, šikmo doprava svislou stěnkou a přes tři stupínky na lávku pod tenkou spárkou. Podél ní (pro menší lidi n. t. ) na dvojitou skloněnou římsu, mírně převislým koutem na lávku (Strýcova lavička) a p…
    • Petr Bořil, A. Zavadil,6.8.1969
  • 5)The wall, 5+/6-
    • Přímo pod plotnu, pak mírně vpravo a do plotny k nýtu. Znovu mírně vlevo ke hraně a dále šikmo doprava a přímo přes římsu na vrchol.
    • Pavel Hartmann, M. Hartmannová,18.9.1995
  • 6)Raubíř, 4-
    • Dva metry vlevo od tmavého úzkého komínku přes vysoký stupeň a římsy na horní lávku. Přes převislý stupeň pod oválnou plotnu. Přes ni poněkud zleva n. t. na skloněnou římsu Ovčí lávka a z jejího pravého okraje vzhůru po odštěpu ke kruhu. Od něho traverz asi 1. 5m doleva - rukama…
    • Karel Bělina, A. Zavadil,30.9.1968
    • Přes stupínek do hlubokého kouta, žlábkem doleva na zelené římsy a po nich pod levý bok oválné plotny. Nad ni šikmo doprava po skloněné odtlačující římse (vlastní Ovčí lávka), krátkým žlábkem na hlinitou plošinku. Přes několik stupňů na vrchol.
    • Aleš Zavadil,31.7.1959
  • 8)Sejr, 2
    • Vlevo od hlubokého kouta úzkým tmavým komínkem na zelené římsy a po nich šikmo doleva pod oválnou plotnu (křížíme cestu Ovčí lávka). Vpravo do oválné plotny členitým vhloubením do žlábku a na hlinitou plošinku (tíže přes převisek přímo na plošinku). Přes stupínek na plošinu a ja…
  • 9)Čertova cesta, 4, A1, RP 6+
    • Podél zářezu v převislé stěnce tzv. Fasádě na její temeno (dolez středem n. t. , zprava snadnější). Odtud pod levou hranu převislého pilíře, touto hranou (pomocí umělého stupu) n. t. na římsu, z ní na další římsu a převislou stěnkou zleva na plošinu. Přes vysoký a nižší stupeň n…
    • Petr Bořil, A. Zavadil,29.5.1969
  • 10)Oltář, 4
    • Přes převisek do nápadného členitého vhloubení a jím na skloněnou plošinku. Přes výklenek a převislé žebro na další skloněnou plošinku a šikmo doprava mírně převislou stěnkou na plošinu. Přes vysoký a nižší stupeň na vrchol.
    • Miroslav Schwarz, P. Sejrek, P. Bořil, A. Zavadil,3.7.1968
  • 11)Státnice, 4
    • Převislou stěnkou po tupých odštěpech a výše přes odtlačující břicho v. t. na šikmou plošinu pod převislá žebra. Přes prostřední z nich na skloněné římsičky pod horními převislými žebry. Opět po prostředním žebru na plošinu a přes stupně na vrchol. Spodní polovina po převis tzv.…
    • M. Sekanina, A. Zavadil,1958
  • 12)Rigo, 4+
    • Převislou stěnkou podél pravého odštěpu a výše po mělkých chytech n. t. na šikmou plošinu. K. t. převislým zářezem a přes převislé bloky do kouta, jím kousek vzhůru, pak doprava mírně převislou stěnkou na plošinku a po stupních na vrchol. Spodní polovina na plošinku pod převislý…
    • Jan Kaplan, D. Novák,1978
  • 13)Schůdky, 3
    • Po čelistech úzkého převislého komínku na levý okraj spodní šikmé plošiny.
  • 14)Odvedenecká, 4+, A3, RP 6+
    • Vpravo od komínku Schůdky přes převislý roh a stupínky na spodní plošinku. Z ní na horní plošinku pod pravý (mělčí) převislý zářez. Tímto v. t. na levý okraj špičatého bloku (Zub času) pod levý mohutný převis. Po uzlících (vklíněncích) v absolutně převislé lomené spárce n. t. ke…
    • Petr Bořil (jištěn zdola A. Zavadilem),24.9.1970
  • 15)Nebíčko, 3+
    • Převislým koutem na skloněnou plošinu, doprava stěnkou na temeno bloku pod špičatý blok (Zub času) a zleva přes převisek na jeho ploché temeno. Odtud šikmo doleva do otevřeného převislého komínku (vstup v. t. ), jím vzhůru na písčitou plošinku. Po oblém žebru a přes stupínek na …
    • V. Vorlíček, A. Zavadil,23.10.1956
  • 16)Zub času, 5+
    • Po pilířku pod převis, přes něj (nýt) do plotýnky a na vrchol.
    • Pavel Hartmann, M. Hartmannová, L. Kotva, V. Bárta,15.6.1997
  • 17)Kůrka, 3
    • Za balvanem ze vklíněného kamene přes oblé břicho k patě ostrého žebírka a po něm na začátek římsy (Kozí lávka). Stěnkou pod nevýrazné žebro (doprava běží spára Lanovky), zleva přes převisek na žebro, po něm vzhůru a plotýnkami vpravo od hrany na levý okraj vrcholového plató.
    • V. Hron, A. Zavadil,28.10.1955
  • 18)Lanovka, 4
    • Pod ostré žebírko (jako Kůrka) na začátek římsy (Kozí lávka) a stěnkou vpravo od hrany ke skobě. Od ní rukama šikmo doprava po převislé spáře (nohy na tření), před jejím koncem přehmátnutí do vyšší spáry a překrok přes hranu do vhloubení v cestě Balkónek. Z vhloubení šikmo dopra…
    • Aleš Zavadil,9.7.1956
  • 19)Pilířek, 4
    • Po pilíři mezi Kůrkou a Balkónkem na vrchol.
    • P. Fiala, J. Poukarová,21.4.1983
    • Po liště šikmo doleva a stěnkou na římsu (Kozí lávka). Stěnkou pod převislý blok. Přes něj v. t. do vhloubení. Z něho šikmo doleva do stěnky a jí po úzkých římsách na vrchol.
    • Aleš Zavadil,20.6.1957
    • Mezi dvěma výklenky stěnkou na úzké lišty. Přes dva otvory a členitou stěnkou pod převisek a přes něj (bórek) na skloněnou římsu. Šikmo doleva podél spárky na horní římsu a přes stupínek nahoru.
    • Aleš Zavadil,1953
  • 22)Čokoláda, 3+
    • Před vchodem do tunelu přes výklenek šikmo doprava stěnkou t. na skloněnou římsičku a hladkou stěnou nad mechovým koutem pod převisek. Přes něj v. t. vzhůru pod strůpek a po liště šikmo doleva přes ploché břicho na skloněnou plochou římsu. Svislou stěnkou vlevo od zobáku (Dort) …
  • 23)Dort, 2
    • Převislým koutem u ústí tunelu do mechového kouta. Komínkem vzhůru přes převis a doleva přes vklíněný kámen a špici zobáku na římsu a na vrchol. Varianta: Tunelová Z tunelu komínkem vzhůru, průlez oknem a dále Dortem na vrchol. F. Trefulka 29. 5. 2004
  • 24)Věšák, 3+
    • Vlevo od pravé čelisti vchodu do rozsedliny na plošinku a stěnkou zleva na temeno pilíře.
  • 25)Kolovadlo, 2
    • Věšákem pod spodní převislý bloček, kolem něho překrok přes hranu doprava, další překrok pod převislým bločkem a šikmo doprava přes hladkou plotnu do sedýlka.
    • Zprava po ostré hraně pod převislý špičatý blok a v. t. zleva na jeho temeno.
    • Jiří Vostrčil, A. Zavadil,7.5.1979
    • Nástup na náhorní straně u stromu, traverz JZ stěnou přes bórek Diretky k římse Kůrky a dále pod převisem Zub času. Traverz pokračuje vlevo přes převis (nýt Odvedenecké) a přes cesty Rigo, Státnice a Oltář na římsu Čertovy cesty. Vlevo přes kout (Sejr) a šikmo vlevo cestou The W…
    • P. Hartmann,21.8.1998
  • 28)Krátká, 2
    • Ze sedla na vrchol Kočičí věže.
  • 29)Kočička, 4
    • Zleva na visutý balkónek, šikmo doleva stěnou po spárkách, přes převisek v. t. na římsičku a stěnkou vzhůru na temeno věže. Varianta: 4+ Z balkónku přímo vzhůru přes vodorovnou římsu a bříško. L. Trefulková (s horním jištěním) 24. 6. 2001
    • Miroslav Schwarz, P. Sejrek, P. Bořil, A. Zavadil,3.7.1968
  • 30)Kamenný kvítek, 5, A1, RP 6, 13m
    • Stěnkou zprava n. t. na visutý balkónek, hladkou převislou stěnou k. t. k bórku, od něho do vodorovné spáry. Přes hladký převis a stěnku na římsu a přes nízký stupeň na temeno pilíře. Čistě Č. Kubík 1982.
    • Petr Bořil, M. Schwarz,30.6.1975
    • Jako Kamenný kvítek stěnkou zprava na visutý balkónek, šikmo doprava hladkou stěnkou v. t. překrok přes oblou hranu. Levou částí stěnky n. t. pod převisek a jako Kocour podél trhliny na temeno pilíře.
    • Petr Bořil, M. Schwarz,21.9.1974
    • Přímo podél hrany (vklíněnec, borhák) na vrchol. var. Pasecké mrouskání 8; J. Bořecký (TR) 29. 6. 2005 přímo hladkou stěnou vlevo od Hrany direct k bh a dále jako Direct n. v.
    • Pavel Hartmann,18.5.1997
  • 33)Kocour, 5
    • Po pravé hladké hraně na římsu, přes hladkou stěnku n. t. do výklenku a podél trhliny na temeno pilíře. Varianty: Starý kocour 4 Z římsy pod převiskem šikmo doprava, vzhůru do hluboké trhliny a po ní doleva do výklenku. Dále jako Kocour. Varianta dolezu: Z trhliny dopr…
    • F. Blažek, A. Zavadil,22.6.1957
  • 34)Kotě, 4
    • Vlevo od hlubokého komína stěnkou přes vhloubení na římsu, podél puklin do hluboké trhliny, zprava t. nad převislý blok a šikmo doprava stěnkou na temeno pilíře.
    • František Oubrecht,1976
  • 35)Komínky, 2
    • Hlubokými komínky přes vklíněné bločky na hlinitou plošinku. Doprava na visutý bloček a pravým úzkým komínkem na temeno Dračí věže.
  • 36)Drak, 5, A1, RP 6+
    • Spárkou v levé třetině širokého pilíře, pomocí vklíněnce na temeno stěnky a po stupních na plošinu. Skloněným pilířem podél pravé spárky na písčitou plošinu a přes převislá bříška na levý vrchol Dračí věže. Čistě P. Hartmann 18. 5. 1997.
    • Jiří Vostrčil, V. Papež,5.6.1982
    • Koutem zleva přes vyčnívající blok do velkého zarostlého vhloubení. Doprava přes převislý odštípnutý blok (Dračí zub) na terásku vlevo od komína a z ní zleva na temeno pilíře. Nástup pilířkem J. Kaplan 25. 5. 1976.
  • 38)Drákula, 4
    • Vlevo od Černého komína přes převislé žebro podél spáry v. t na římsu. Přes kulatý hřbet pod převislé oblé žebro. Přes něj zprava na římsu, doleva přes vršek žebra a jako Dračí zub zleva na vrchol. Spodní pilířek Jan Kaplan 25. 5. 1976.
    • D. a F. Roučkovi,25.4.1982
    • Po čelistech komína (nejlépe čelem ven) vzhůru a nakonec úzkým převislým komínkem t. na temeno pilíře. Varianty: Sopouch 2; Aleš Zavadil 1951 Ze střední terasy komína lze prolézt do V úbočí. Pravobok ?
  • 40)Mravenec, 2
    • Po oblých chytech nad Černý komín.
    • Ferdinand Doležal, J. Doležal,22.8.1978
    • Pravým hladkým pilířkem širokého úbočí na kazatelnu a šikmo doleva přes převislou hranu na její temeno a doprava na terasu.
    • Jiří Vostrčil, V. Kubica,25.6.1978
    • Po oblé hraně vlevo od červené plotny k vchodu do jeskyňky (Bulfova díra).
  • 43)Raťafák, 5
    • Přímo přes převislou hranu a zleva na její temeno.
    • Jiří Vostrčil,7.5.1979
  • 44)Školka, 2
    • Několik cest pěknou stěnkou (Prvňáček, Žáček, Školáček, Školák, Záškolák, Školka, Rošťáček). prvovýstupci: A. Zavadil 1951, J. a T. Doležal 22. 8. 1978
    • Aleš Zavadil,1951
    • Pravým převislým koutem na plošinu.
    • V. Vorlíček,23.10.1956
  • 46)Kladívko, 4
    • Převislou hranou v. t. na plošinu.
  • 47)Sviňka, 3
    • Stěnkou vpravo od převislé hrany na plošinu.
  • 48)Kavalír, 4+
    • Na úpatí žebra zepředu n. t. na oblou hranu a po ní pod převisek. Přes něj na temeno špičatého bloku.
    • S. a L. Mužátkovi,20.7.1964
  • 49)Bělásek, 2
    • Vpravo od komínku rovnou úzkou spárkou.
  • 50)Zelenáč, 3+
    • Hladkou stěnkou po sporých chytech vzhůru.
  • 51)Stupínek, 3-
    • Stěnkou na poličku a na vrcholový blok.
    • Pavel Hartmann,5.10.1997
  • 52)Náhorní, 2
    • Stěnkou na předskalí a na vrchol.
  • 53)Stříška, 3+
    • Ze stupínku šikmo doleva přes hranu do stěnky a tou na temeno předvrcholového bloku. Varianta: Pokrývač 4+ Aleš Zavadil 1951 Místo překroku vzhůru hladkou hranou, pak do stěnky a na temeno bloku.
  • 54)Vikýř, 2
    • Koutem nad průchodem pod vklíněné bloky, přes ně pod stěnku a jí na vrcholovou plošinu.
  • 55)Strejc, 1
    • Vpravo od tunelu členitým koutem na hlinitou terásku a doprava do štrbiny. Doleva na vršek komínku a koutem na vrchol Kozí věže.
    • Aleš Zavadil,1948
  • 56)Loutkář, 3
    • Plochým pilířkem po římsičkách na lávku a přes ploché břicho na hřeben.
    • B. a Z. Půlpánovi,27.6.1976
  • 57)Stěnka, 2
    • Popis chybí
    • Lehkou, doleva ubíhající spárkou.
    • Aleš Zavadil,1950
    • Středem dobře vrstvené stěnky na její temeno.
    • Aleš Zavadil,1951
    • Na JZ stěnce Omšelého hřebene přes šikmý stupeň do koutku, přes další stupeň a černý placák nahoru.
    • Aleš Zavadil,28.7.1959
  • 61)Prašivka, 3
    • Vhloubením a přes oblou hranu na plošinku.
    • Stěnkou podél černé spárky na lávku a přes oblý stupeň na plošinku.
    • Aleš Zavadil,28.7.1959
  • 63)Prašivec, 3
    • Přes skloněný stupeň do vhloubení, přes oblé břicho šikmo doleva na římsu a na plošinu v hřebeni.
    • Z plošinky levou stranou převislé stěnky a přes oblou hranu v. t. na vrcholovou plošinku.
    • Petr Bořil,1969

nakreslil P.Hartmann dle: F.Doležal, F.Trefulka1. PecenPecen V stěnaPecen SV stěnaPecen Z stěna

Ochrana přírody: Lezení povoleno celoročně.
Dokument Ochrany přírody: Pasecká skála - AOPK - vyhlášení 2016, orgán OP CHKO Žďárské vrchy

Chráněná krajinná oblast Žďárské vrchy

- skalní sektory Žďárských vrchů mají statut zvláště chráněných území (přírodní památky nebo rezervace)

- pro všechny sektory vyjma Čtyř palic platí:

- přístup ke skalám nejkratšími cestami od značených turistických cest

- lezení na jiné než vyznačené objekty a mimo povolené období jen s písemným povolením správy CHKO

- používat magnézium jen s písemným povolením správy CHKO
- výměna a osazování jištění a vyznačování skal a cest jen s písemným souhlasem správy CHKO

- organizování sportovních, turistických a jiných akcí jen s písemným souhlasem správy CHKO

Časová a jiná omezení jsou uvedena u jednotlivých sektorů.

OVK: zákaz prvovýstupů

OVK Českomoravská vrchovina | Hlášení závad | Správce Ondřej Kilian | Pravidla lezení