Centrální stěna - M

Vlčtej, sokolík. Foto Jan Polák
    • Nástup po jižní hraně, po ní pod převis, přes převis vzhůru zleva (těžší), či zprava (lehčí) na stupeň v hraně (skoba). Po hraně pod vrcholový převis (skoba), přes který n. t.
    • Zdeněk Vaník, P. Tomášek,1964
  • 2)Hradní, 5, 17m
    • Nástup těsně vpravo od jižní hrany spárkou až pod převis (borhák). Nyní šikmo doprava vzhůru až pod velký převis - mírně vlevo (Bh) a hladkým koutem n. t.
    • Jan Kraus, P. Kraus, B. Brejcha,1962
  • 3)Vykropená hlava, 5+, 16m
    • Přímo pod velký převis (zde Bh z "Hradní") a pravou částí koutu n. t.
    • J. Žižka, P. Vykouk,14.11.1987
    • Přímo středem mezi cestami "Vykropená hlava" a "Hádavá var. " přes plotnu (borhák), dále přes šikmou plotnu (borhák) pod střed velkého převisu, přes něj (borhák) přímo n. t.
    • Daniel Pechmann, D. Moravec,2002
    • Nástup vlevo od "Alpinistické", stěnkou podél "A. c. " vzhůru na šikmou plošinku (skoba) a dále "Alpinistickou" n. t.
    • Korbel, Špelina,1984
    • V polovině JV stěny krátkým komínem (Bh) pod převis a trhlinou v něm vzhůru přes další převis na šikmou plošinku (skoba). Dále pravoúhlým koutem (zprava od velkého převisu) n. t.
    • lezci z KAČ Plzeň,před 1945
    • Přímo vzhůru k trhlince "Alpinistické" stěnkou vpravo podél komínu "A. c. ". Odtud šikmo vpravo přes plotnu (Bh), ke koutku (ubíhajícím šikmo vlevo) a jím n. t.
    • Petr Hejtmánek, M. Majer,1980
    • Kolmou stěnou podél trhlinek do otevřeného komína, jím vzhůru až pod převis. Dále traverzem po úzké římse asi 3m doleva na stupeň a z něho koutem n. t. Do komína možno nástup pravým traverzem od 1. jištění "Atletické".
    • Jan Kraus, P. Kraus,1963
    • Shodně jako "Komínová" až pod převis. Dále levou částí převisu (skoba) přímo n. t.
    • plzeňští lezci
  • 10)Přátelská, ****, 6-, 16m
    • Nástup asi metr vlevo od východní hrany od cesty Rytířská, přímo plotnou vzhůru, (borhák) dále vzhůru přes oblé bříško a středem (borhák) možno lehčeji zleva a pod vrcholový převis, přes něj přímo vzhůru (bh) n. t.
  • 11)Rytířská hrana, *****, 6
    • Nástup na východní hraně, asi po 4m vpravo od hrany společné jištění s "Klikatou" (Bh), dále pokračuje po hraně (malé hodiny) až pod malý převísek a podél něho dále šikmo doprava n. t.
    • Jan Kraus, P. Kraus,1962
    • Shodně s "Rytířskou" až pod vrcholový převísek. Odtud přímo po hraně přes tento převísek (borhák).
    • Jindřich Zachariáš, H. Zachariášová,25.10.1984
  • 13)Klikatá - přímá varianta, *****, 7-, 16m
    • Středem stěnky mezi "Rytířskou" a "Klikatou" přes jedem borhák ke společnému jištění.
  • 14)Klikatá cesta, *****, 6
    • Převislým koutem k vodorovnému zářezu, traverz vlevo (borhák společný s "Rytířskou"). Dále šikmo doprava vzhůru (borhák) pod převis (borhák) a převisem n. t.
    • Zdeněk Vaník, L. Pekárek,1965
  • 15)Klikatá - napřímená var., *****, 6+, 19m
    • Stejně koutem k zářezu jako "Klikatá", odtud přímo vzhůru tenkou spárkou (borhák), mírně doleva k 2. Bh "Klikaté" a shodně n. t.
    • Zdeněk Vaník,1982
    • Středem vystouplého malého pilíře k příčné spáře (skoba), středem hladké plotny (možno mírně zleva - lehčí) (borhák) pod převis. Dále středem převisu (borhák) n. t.
    • Daniel Pechmann, D. Moravec,2001
  • 17)Bratrská cesta, ****, 5+
    • Kolmou úzkou spárou vzhůru ke vklíněnému kameni (smyčka). Dále spárou (v její levé hraně hodiny) až do trojúhelníkové jeskyňky pod převisem. Dále traverz šikmo doprava na balkonek a spárou po jeho levé straně n. t.
    • Jan Kraus, P. Kraus,1962
    • Nástup uprostřed hladké stěny mezi "Bratrskou" a "Sokolíkem" po malých chytech (borhák) vzhůru k trhlině, která šikmo doprava protíná stěnu, tou k díře ve spáře (borhák). Dále přímo vzhůru na balkon a k hradu (společně s "Bratrskou").
    • Zdeněk Vaník, I. Tichý,1964
  • 19)Sokolík, *****, 5
    • Sokolíkem v koutě východní stěny vzhůru až k jeho ukončení, přes stupně šikmo vzhůru (mírně vpravo) pod velký převis. Dále sokolíkovým krokem zleva přes převis vzhůru až ke slaňáku.
  • 20)Šimiho, *****, 9-
    • Středem kolmé hladké plotny přes 2 borháky. Možno dolézt "Sokolíkem", nebo "12501" ke slanění.
    • 1. RP Jiří Šimandl
  • 21)12501, 6+/7-
    • V pravé části hladké plotny a částečně po hraně k borháku přes šikminu, na které křižujeme "Sokolí variantu" pod druhou plotnu podél spáry (borhák) na balkón (vrchol 2. plotny - zde křižujeme "Krátkou sp. "), přes závěrečnou převislou plotnu (borhák) na druhý balkón (slaňák).
    • Daniel Pechmann, D. Moravec
    • Vpravo od nástupu "12501" na asi 2m předskalí. Odtud vlevo po šikmině (mezi dvěma plotnami) do "Sokolíka".
  • 23)Nýtová, 6+
    • Nástup na asi 2m předskalí (shodně se "Sokolíkovou var. " a "Krátkou sp. "). Úkrokem na sokolíkovou šikminu, odtud pravou částí druhé plotny (minuvší starý nýt) k borháku a na balkon (křížení s "Krátkou spárou"). Dále přímo vzhůru (minuvší starý nýt) pře borhák n. t.
    • pravděpodobně plzeňští lezci
    • Nástup na asi 2m předskalí (shodně se "Sokolíkovou var. " a "Nýtovou"). Koutovou spárou vpravo vzhůru na polici (první balkon), po které traverz vlevo až k převisu "Sokolíka" a shodně s ním n. t.
    • Pavel Tomášek,1964
    • Podél hrany pilířku (borhák) vzhůru na polici (shodná s "Krátkou sp. ") pod převis (skoba) - zde křížení s cestou "Správcovská". Dále mírně vpravo přes rozlámaný převis (skoba) n. t.
    • Zdeněk Vaník, J. Nový,1982
    • Ze severovýchodního předskalí malou stěnkou mírně vlevo vzhůru ke spárce zprava ji přetínající (borhák) po hraně bloku vzhůru na polici, pod převis (skoba) - zde křížení s cestou "Tělocvična". Dále mírně zleva přes pevný převis (borhák) vzhůru ke slaňáku.
    • Daniel Pechmann, D. Moravec,2002
    • Vpravo od "Správcovské" rozšiřující se spárou na polici. Dále zprava (koutem) okolo rozlámaného převisu ("Tělocvična") n. t. varianta b) středem plotny (nýt) mezi originálem a var. c) na polici. Dále shodně s originálem - 5- varianta c) pravým komínem s velkým zaklíněným ka…
    • plzeňští lezci,1962
    • Maly boulder vpravo od komínu "Písečné cesty". Dále středem přímo vzhůru.
    • David Moravec, D. Pechmann,2001
    • Z balkonu "Koutové" traverz na "Vlčtejnskou hranu" k první skobě. Středem celého JV masivu traverz vpravo až pod velký převis v "Komínové" (a "Přátelské") - zde doporučené stanoviště. Přes hranu pod převísek dále pr. traverz hladkou stěnou pod převis "B. M. pilíř" (a "Bratrské")…
    • Pavel Ouběch, E. Todorov,1977

Centrální stěnaCentrální stěnaCentrální stěnaSokolík, foto Jan Polák

Oblast je na soukromém pozemku. Po dohodě s vlastníkem hradu a přilehlých pozemků je horolezecká činnost povolena. Přístup ke skalám a lezení výhradně na vlastní nebezpečí!!! Dodržujte veškerá bezpečnostní opatření a používejte přilbu - hrad je ve špatném technickém stavu.