Facebook Instagram

Český horolezecký svaz

Časté otázky

Vyberte téma, které vás ohledně cestovního pojištění zajímá: 

ZÁKLADNÍ INFORMACE, ASISTENCE, POJISTNÉ PLNĚNÍ
Co pojištění obsahuje, jaká je výše pojistného plnění apod. 

 

PLATNOST POJIŠTĚNÍ (VČETNĚ UZEMNÍ PLATNOSTI)

Kde pojištění platí, kdo jej může využít, na jaké aktivity se vztahuje apod.

 

INFORMACE K OBJEDNÁNÍ A SPRÁVĚ POJIŠTĚNÍ

Pro koho je určeno, rodinné pojištění, prodloužení apod.

 

PORUŠENÍ MÍSTNÍCH PŘEDPISŮ

Platnost pojištění při porušení předpisů, podmínek apod.

 

ZDRAVOTNÍ OMEZENÍ PRO SJEDNÁNÍ POJIŠTĚNÍ

Těhotenství, chronická onemocnění, covid, ošetření zubů apod.

 

POJIŠTĚNÍ CIZINCŮ

Možnost pojištění pro cizince, zadávání údajů apod.

 

HLÁŠENÍ POJISTNÉ UDÁLOSTI

Vše podstatné pro nahlášení pojistné události.

 


ZÁKLADNÍ INFORMACE, ASISTENCE, POJISTNÉ PLNĚNÍ

 ➤ Co zahrnuje cestovní pojištění do zahraničí?

Cestovní pojištění do zahraničí zahrnuje léčebné výlohy, asistenční služby včetně záchranných prací (vrtulník, horská služba), pojištění odpovědnosti za způsobenou škoduúrazové pojištění (trvalé následky, úmrtí). Pojištění odpovědnosti se nevztahuje na škody způsobené motorovým vzdušným a vodním plavidlem. Nevztahuje se také na práci horského vůdce, trenéra, průvodce a instruktora (na tyto činnosti platí pouze léčebné výlohy, asistenční služby, odpovědnost a úraz).

 

 ➤ Jaké varianty cestovního pojištění lze objednat?

Celoroční pojištění má 2 varianty - EVROPA a SVĚT BEZ NEPÁLU. Varinty lze objednat v různých tarifech podle maximální délky jednotlivých výjezdů. Základní pojištění je možno kdykoliv doplnit o připojištění.

 

 ➤ Co je to balíček TRIO?

ČHS Trio není varianta pojištění, ale balíček obsahující tři služby: členství v ČHS, cestovní pojištění dle vlastního výběru a členství v PZS (Slovinského horolezeckého svazu), který umožňuje slevy na evropských chatách, které jsou ve vlastnictví horolezeckých svazů. Více informací o ČHS TRIO.

 

 ➤ Na koho se obrátit při pojistné události?

V případě, že dojde k pojistné události, kontaktujte asistenční službu, která je dostupná 24 hodin denně a komunikuje v češtině (pokud je potřeba, tak i v jiných jazycích.)

 

 ➤ Jaké jsou kontaktní údaje na Asistenční službu?

Asistenční službu zajišťuje Europe Assistance:

+420 255 734 900 // medical@europ-assistance.cz // skype: asistencnisluzba.cz

 

 ➤ Jaká je výše pojistného plnění?

Výši pojistného plnění je uvedena v samostatné tabulce

 

 ➤ Je součástí pojistného plnění spoluúčast pojištěného?

Ne, pojištěný se nepodílí žádnou spoluúčastí.

 

 ➤ Jaká je cena cestovního pojištění?

Cena celoročního cestovního pojištění se odvíjí od výběru tarifu. Nejoblíbenější tarif Evropa 30 stojí 988 Kč / rok. Všechny ceny naleznete v samostatné tabulce

 

Zpět na přehled témat.

 

 

PLATNOST POJIŠTĚNÍ (VČETNĚ ÚZEMNÍ PLATNOSTI)

 ➤ Pro jaké cesty a sporty pojištění platí?

Pojištění se vztahuje na turistické cesty. Kryje i pracovní pobyt v zahraničí, ale pouze tehdy, jedná-li se o administrativní práce a práce řídícího charakteru, nebo o situaci, kdy člen vykonává v zahraničí činnost instruktora, trenéra, horského vůdce a průvodce. Na tyto pracovní pobyty se však nevztahuje pojištění odpovědnosti! 

 

Pojištění kryje i cesty do oblastí s extrémními klimatickými nebo přírodními podmínkami (např. výpravy a expedice, polární výpravy, výpravy do pouští, průzkum jeskyní, cesty do rozsáhlých neobytných oblastí apod.).

 

Pojištění se vztahuje na sportovní aktivity včetně horolezectví, alpinismus, ferraty, lyžování, snowboardingu, jízdy na horském kole, přístrojové potápění, účast v soutěžích a další nebezpečné či běžně nepojistitelné sporty.

 

 ➤ Pro jaké sporty a činnosti pojištění neplatí?

Cestovní pojištění jako celek, tj. pojištění léčebných výloh, asistenčních služeb, neplatí pro tyto sporty a činnosti:

Sporty: skoky a lety na lyžích, base jumping, bojové sporty, běh s býky, potápění se žraloky, potápění pod ledem.

Činnosti: artistické, pyrotechnické, kaskadérské, krotitelské, záchranářské či práce v hlubinných dolech a manuální práci (viz pojištění pracovních cest).

Pojištění odpovědnosti neplatí pro škody způsobené provozem nebo řízením motorového vzdušného či vodního plavidla a plachtěním v bezmotorovém letadle. Nevztahuje se ani na na práci horského vůdce, trenéra, průvodce a instruktora (na tyto činnosti se vztahují pouze léčebné výlohy, asistenční služby a úrazové pojištění).

 

 ➤ Platí cestovní pojištění také v České republice?

Cestovní pojištění do zahraničí v ČR neplatí.

 

 ➤ Pokud si cizinec objedná pojištění, je platné v jeho vlasti a v ČR?

Ne, cestovní pojištění se nevztahuje na ČR ani zemi původu.

 

 ➤ Je pojištění omezeno věkem?

Pojištění není omezeno věkem. 

 

 ➤ Je pojištění omezeno nadmořskou výškou?

Pojištění není omezeno nadmořskou výškou.

 

 ➤ Platí pojištění i pro záchranné akce bez zranění?

Pojištění se vztahuje i na záchranné akce, které byly potřeba k odvrácení vzniku bezprostředně hrozící pojistné události, např. při náhlém zhoršení podmínek, ztrátě horolezeckého vybavení nutného k dokončení výstupu, vyčerpání apod. 

 

 ➤ Jak je to se zabezpečením asistenční služby ve válečných oblastech?

Ve válečných oblastech není pojišťovna schopná zabezpečit asistenční službu, ani případnou repatriaci. Člen si musí vše uhradit sám a až poté předložit doklady k proplacení.

 

 ➤ Jak je to s pojištěním v oblasti, do které Ministerstvo zahraničních věcí nedoporučuje cestovat?

Pojištění platí i v oblastech, které MZV uvádí jako nedoporučené, ale platí jen pro pojistné události, které se netýkají věcí, na které MZV upozorňuje. 

Příklad 1: Pojedete do válečné zóny na Ukrajině a svým přičiněním si zlomím nohu, pojišťovna s plněním nebude mít problém.

Příklad 2: Ve válečné zóně vás postřelí, pojišťovna, vzhledem k upozornění na stránkách MZV, pojištění plnit nebude.

Příklad 3: K úrazu dojde při zemětřesení, nebo monzunových deštích, na které MZV na svých stránkách upozorňuje a odjezd proběhne v době, kdy zemětřesení, nebo monzunové deště probíhají, pojištění nebude platit.
Vždy si zjistěte aktuální informace na webu MZV.

 

 ➤ Co je systém DROZD?

DROZD je dobrovolná registrace občanů při cestách do zahraničí. Databáze DROZD umožňuje účinně organizovat pomoc českým občanům, kteří na poskytnou informace o svém plánovaném pobytu v zahraničí.

 

 ➤ Které státy a území se řadí do tarifu EVROPA, tzv. zóny 1?

Albánie, Andorra, Belgie, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Černá Hora, Dánsko (Faerské ostrovy), Egypt, Estonsko, Finsko, Francie, Grónsko, Chorvatsko, Irsko, Island, Itálie, Izrael, Kosovo, Kypr, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Makedonie, Malta, Maroko, Moldavsko, Monako, Německo, Nizozemsko, Norsko (Špicberky), Polsko, Portugalsko (Azory, Madeira), Rakousko, Rumunsko, Rusko (pouze evropská část po pohoří Ural a řeku Ural), Řecko, San Marino, Slovensko, Slovinsko, Spojené království Velké Británie a Severního Irska (Ostrov Man, Gibraltar, Normanské ostrovy), Srbsko, Španělsko (Kanárské ostrovy, Baleárské ostrovy), Švédsko, Švýcarsko, Tunisko, Turecko, Ukrajina, Vatikán. Pozor! Elbrus je součástí Asie, tedy patří do zóny 4.

 

 ➤ Které státy a území se řadí do tarifu SVĚT, tzv. zóny 4?

Pojištění sjednané pro zeměpisnou zónu 4 se vztahuje na pojistné události, které nastaly na území všech států světa včetně Arktidy a Antarktidy, kromě Nepálu (mimo ČR a u cizinců mimo ČR a zemi původu).

 

 ➤ Jak postupovat v případě ztráty nebo krádeže cestovních dokladů?

Pojistitel uhradí poplatek za vydání náhradního cestovního dokladu a cestovní náklady z místa pobytu v zahraničí do místa nejbližšího zastupitelského úřadu ČR a zpět. Úhradu nákladů pojistitel poskytne při použití ekonomické třídy dopravního prostředku.

 

Zpět na přehled témat.

 

INFORMACE K OBJEDNÁNÍ A SPRÁVĚ POJIŠTĚNÍ

 ➤ Kdo si může objednat celoroční cestovní pojištění?

Objednání pojištění je možné pouze pro členy ČHS, kteří mají platný průkaz pro daný rok, nebo si ho objednají spolu s pojištěním. (Pro členství v ČHS nejsou nutné žádné zkoušky, ani fotografie).

 

 ➤ Co znamenají čísla u jednotlivých variant celoročního pojištění?

EVROPA 30 / 90 / 180 / 365
SVĚT BEZ NEPÁLU 30 / 90 / 18 / 365

 

Čísla u tarifů EVROPA a SVĚT BEZ NEPÁLU znamenají maximální délku nepřetržitého pobytu v zahraničí, který je možné opakovat až do 31. 1. příštího roku. 

 

 ➤ Na jakou dobu platí celoroční pojištění?

Celoroční pojištění platí vždy na kalendářní rok + 1 měsíc. Fakticky od data úhrady pojištění do ledna následujícího roku.
Příklad: Celoroční pojištění EVROPA 30 platí na max. 30 denní výjezdy, které se mohou stále opakovat až do 31. 1. následujícího roku. 

 

 ➤ Co znamená připojištění?

Připojištění je územní, nebo časové rozšíření základního celoročního pojištění, platné pro konkrétní cestu. Připojištění je nutné, pokud chcete jet do zahraničí na delší dobu, než umožňuje váš celoroční tarif, nebo cestovat mimo Evropu, máte-li sjednán celoroční tarif jen pro Evropu.

Příklad 1: Mám celoroční tarif EVROPA 30 a chci pojištění pro celý svět na 30 dní. Objednám si tedy připojištění SVĚT BEZ NEPÁLU, kde uvedu datum odjezdu, tedy skutečný termín překročení hranic a termín pojištění od-do.

Příklad 2: Mám tarif EVROPA 30 a budu cestovat po Evropě 90 dní. Objednám si tedy připojištění EVROPA 90, kde uvedu datum odjezdu, tedy skutečný termín překročení hranic a termín připojištění od 31. dne pobytu, tedy nad rámec celoročního pojištění.

 

 ➤ Jaká je nejdelší možná doba pobytu v zahraničí, kterou pojištění kryje?

Pojištění kryje maximálně 365 dní nepřetržitého pobytu v zahraničí, samozřejmě v návaznosti na objednané pojištění. Po této době nelze bez předchozího návratu pojištění u ČHS prodlužovat. 

 

 ➤ Jak postupovat, pokud dojde k neočekávané události a musím neplánovaně zůstat v zahraničí?

V případě, že není možné se do ČR vrátit (např. zrušení letů), je třeba kontaktovat asistenční službu:
+420 255 734 900 // medical@europ-assistance.cz // skype: asistencnisluzba.cz

 

 ➤ Jak je to s pojištěním v případě, že je pojištěným občan ČR, který je dlouhodobě v zahraničí?

Občan ČR, který odjíždí do zahraničí a platí si zdravotní pojištění v ČR, má platné cestovní pojištění i v zemi, kde pobývá, pokud se nejedná o přechodný nebo trvalý pobyt. Samozřejmě dle objednaného pojištění. 

Občan ČR, který odjíždí do zahraničí a neplatí si zdravotní pojištění v ČR, tak mu pojištění neplatí v zemi, kde pobývá, nebo má trvalý, přechodný pobyt, nebo je jejím občanem (u dvojího občanství). Samozřejmě v návaznosti na zaplacené pojištění. Pojištění mu začne platit až překročením hranic dané země.

 

 ➤ Je možné pojištění vyřídit ze zahraničí? 

Ano, pojištění lze objednat ze zahraničí, ale účinnost bude odložena o 7 dnů, které se počítají od data úhrady pojištění. Odložení platnosti pojištění o 7 dnů neplatí, odjel-li člen do zahraničí pojištěn na základě rámcové smlouvy mezi ČHS a pojišťovnou UNIQA a potřebuje si pojištění pro daný pobyt pouze prodloužit či rozšířit. Připojištění, které si ze zahraničí objedná, musí časově navazovat na platné pojištění. 

Příklad: Mám celoroční pojištění Evropa 30, odjezd do oblasti v Evropě proběhl 1. 3., tedy nepřetržitý pobyt bude mít platnost do 30. 3. Případné navazující připojištění musí mít tedy začátek platnosti od 31. 3.

 

 ➤ Nahlašuje se někde termín odjezdu do zahraničí?

Ne, termín odjezdu do zahraničí se nikde nenahlašuje. Pokud dojde k pojistné události je třeba pobyt doložit např. dokladem od zaměstnavatele o čerpání dovolené, dokladem o ubytování, letenkou (jízdenkou), atd.

 

 ➤ Je rodinné pojištění pouze pro rodiče s dětmi, nebo i pro manžele / partnery bez dětí?

Rodinné pojištění si mohou koupit i manželé / partneři bez dětí, je však důležité, aby všichni měli stejnou adresu bydliště (nemusí to být trvalý pobyt, jen adresa, na které skutečně rodina bydlí).

 

 ➤ Jaké jsou věkové limity rodinného pojištění?

Rodinné pojištění lze využít pro děti do 18 let (max. 4) a rodiče bez omezení věku. U dětí se posuzuje ročník narození, ne konkrétní datum narození.

 

 ➤ Lze do rodinného členství, pojištění nebo balíčku Trio dodatečně přidat dalšího člena rodiny?

Dalšího člena rodiny není možné do základní objednávky dodatečně přidat, pokud je již objednávka uhrazena. 

 

 ➤ Je možné sjednat rodinné pojištění tak, že jednotliví členové budou mít rozdílné tarify pojištění?

Není to možné. Pokud zvolíte rodinné pojištění, musí mít všichni členové stejný tarif a popř. i stejné připojištění.

 

 ➤ Je možné připojištění pouze 1 člena rodiny v případě, že rodina má celoroční rodinné pojištění?

Pokud si objednáte celoroční pojištění jako rodina, je třeba si objednat připojištění také jako rodina. Tedy pro všechny její členy. Nelze připojištění zajistit pouze některým členům. Pokud předpokládáte, že během roku budou jen někteří členové rodiny potřebovat připojištění, pojistěte se raději samostatně. Před objednáním pojištění si vypočítejte, která varianta pro vás bude levnější.

 

 ➤ Jak postupovat v případě změny příjmení po svatbě?

Při změně příjmení je třeba informovat ČHS. Jméno bude opraveno v databázi a členovi bude odeslána kartička pojištění a potvrzení o pojištění v angličtině s novým jménem. Stejně tak bude změna nahlášena pojišťovně UNIQA.

 

Zpět na přehled témat.

 

PORUŠENÍ MÍSTNÍCH PŘEDPISŮ (např. TANAP)

 ➤ Bude pojištění platit v případě, kdy pojištěná osoba nemá povolení (např. permit k výstupu), které je pro pobyt a pohyb v dané oblasti požadováno, a dojde k pojistné události?

Ne, pojišťovna není v tomto případě povinna plnit (krýt léčebné výlohy a asistenční služby).

 

 ➤ Jaké jsou aktuální podmínky pro návštěvu Tatranského NP?

Informace ohledně dodržování pravidel v najdete zde.

 

Zpět na přehled témat.

 

ZDRAVOTNÍ OMEZENÍ PRO SJEDNÁNÍ POJIŠTĚNÍ

 ➤ Je pojištění platné v těhotenství?

Ano, komplikace související s těhotenstvím jsou hrazeny do 26. týdne těhotenství. Po 26. týdnu platí pouze vše ostatní, co se netýká těhotenství a porodu. Pojistitel není povinen hradit vyšetření ke zjištění těhotenství, interupci, porod a jakékoliv komplikace po 26. týdnu těhotenství, nebo komplikace spojené s rizikovým těhotenstvím, vyšetřením a léčbou neplodnosti, umělé oplodnění, léčení sterility, antikoncepci.
Příklad: Těhotná si zlomí nohu, pojistné plnění, v tomto případě, bude platné i po 26. týdnu těhotenství.

 

 ➤ Jak je to s ošetřením zubů v rámci cestovního pojištění do zahraničí?

Ošetření zubů je hrazeno z léčebných výloh, omezení je na základní ošetření. Vyvrtání, jednoduchá výplň, vytržení, léky k utišení bolesti. Opravu protéz pojišťovna nehradí.

 

 ➤ Jak je to s pojištěním v případě nakažení Covid 19 či jinou pandemickou nemocí?

Cestovní pojištění kryje léčebné výlohy, asistenční služby, odpovědnost a úraz, stejně tak záchranu vrtulníkem. Nekryje preventivní karanténu, pouze karanténu při prokázání pozitivního testu klienta na Covid 19 a dále nekryje ušlou mzdu nebo zisk. 

 

 ➤ V případě onemocnění nemocí Covid 19, tedy s pozitivním testem, je ubytování hrazeno standardně z léčebných výloh?

Dle rozhodnutí lékaře buď hospitalizace v nemocnici, nebo pokud má klient mírné příznaky, je z něj hrazeno případné ubytování v hotelu nebo ubytovacím zařízení stejné kategorie, jako bylo původní ubytování. Rovněž pokud by byl klient pozitivní a nestihl původně plánovaný let, lze řešit v rámci cestovního pojištění náhradní letenky. V případě pozitivní karantény hradí pojišťovna prodloužení pobytu ve výši 2 500,-Kč/den/osoba do celkové maximální výše 30 000,-Kč. Vždy je nutné kontaktovat asistenční službu!!! 

 

 ➤ Jak je to s pojištěním v případě, že pojištěný musí zůstat v zahraničí v karanténě?

Na základě doložené lékařské zprávy o onemocnění Covid 19 nebo karanténě, pojišťovna UNIQA prodlouží zdarma pojištění každému, kdo se z důvodu karantény (pozitivní i negativní) nemůže vrátit do ČR v původně plánovaném termínu a nemá jinou možnost návratu. Pojištění je platné až do chvíle, kdy je návrat možný. Pokud by byl klient pozitivně testován a umístěn do karantény, lze pak z cestovního pojištění hradit případné náklady za prodloužení pobytu v dané destinaci. 

Pokud se v karanténě octne jeden člen skupiny, která cestuje společně, a tudíž měla celá rizikový kontakt, tak se to řeší individuálně a je povinností kontaktovat asistenční službu.  

 

 ➤ Vztahuje se pojištění i na události cestou, nikoli v místě pobytu?

Ano, pojištění kryje i pojistné události, ke kterým dojde cestou, za hranicemi ČR. Pojištění odpovědnosti se však nevztahuje na škody způsobené provozem dopravního prostředku (auta), neboť v takové situaci platí povinné ručení.

 

 ➤ Je cestovní pojištění nějakým způsobem omezeno (např. snížením limitů pojistného plnění apod.) v případě zhoršení chronického onemocnění v zahraniční a s tím spojené péče?

Případná ošetření s chronickým onemocněním hradíme jen v případech, kdy je onemocnění za posledních 12 měsíců stabilizované a nevyžadovalo za poslední rok podstatnou změnu například v užívání léků. 

 

Kde zjistím, kolik pojišťovna platí za určitý úraz?

V rámci tohoto cestovního pojištění do zahraničí nejsou denní dávky za úraz ujednány. Pojištění úrazu platí pro trvalé následky a smrt následkem úrazu.


Zpět na přehled témat.

 

POJIŠTĚNÍ CIZINCŮ

 ➤ Jak je to s platností pojištění cizích státních příslušníků?

Cizincům, kteří žijí v ČR a platí si zde alespoň 1 rok zdravotní pojištění, neplatí pojištění v ČR, ale platí v zemi jejich původu, samozřejmě dle objednaného pojištění. Pojištění jim začne platit od přechodu hranic ČR.

Cizincům, kteří žijí v ČR a neplatí si zde zdravotní pojištění, cestovní pojištění nebude platiti v ČR a ani v jejich zemi původu. Samozřejmě dle sjednaného pojištění. Pojištění jim začne platit od přechodu hranic jejich země původu.

 

 ➤ Jak psát do registrace rodné číslo u občana jiného státu?

Prvních 6 čísel je třeba psát jako u rodného čísla občana ČR, tedy poslední dvě čísla roku narození, dvě čísla měsíce narození, dvě čísla data narození, dále lomítko a čtyři nuly (0000). 

Příklady: 

MUŽ narozen: 3.4.1964, r. číslo: 640403/0000, narozen: 12.12.2020, r. číslo: 201212/0000

ŽENA narozena: 3.4.1964, r. číslo: 645403/0000, narozena: 12.12.2020, r. číslo: 206212/0000

U žen je třeba u měsíce narození, tedy na místě třetí číslice rodného čísla uvést:

- číslo 5 (u narození v měsících leden – září)

- číslo 6 (u narození v měsících říjen – prosinec)

 

Zpět na přehled témat.

 

HLÁŠENÍ POJISTNÝCH UDÁLOSTÍ

 ➤ Na koho se obrátit při pojistné události?

V případě, že dojde k pojistné události, kontaktujte asistenční službu, která je dostupná 24 hodin denně a komunikuje v češtině (pokud je potřeba, tak i v jiných jazycích.)

 

 ➤ Jaké jsou kontaktní údaje na Asistenční službu?

Asistenční službu zajišťuje Europe Assistance:

+420 255 734 900 // medical@europ-assistance.cz // skype: asistencnisluzba.cz

 

 ➤ Jak postupovat, pokud dojde k neočekávané události a musím neplánovaně zůstat v zahraničí?

V případě, že není možné se do ČR vrátit (např. zrušení letů), je třeba volat asistenční službu

 

 ➤ Do kdy je nutné uplatnit pojistnou událost?

Při každé škodní události musí pojištěná osoba zaslat pojistiteli bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů po ukončení pojištěné cesty, řádně vyplněný formulář „Oznámení pojistné události“ potvrzený pojistníkem včetně další předepsané dokumentace na adresu: 

UNIQA pojišťovna, a.s.,
oddělení cestovního pojištění

Evropská 136, Praha 6, 160 12

 

Vložení odkazu: https://skody.uniqa.cz/cestovani/#70

 

Zpět na přehled témat.

 

 

 

Kompletní informace naleznete ve všeobecných pojistných podmínkách:
Všeobecné pojistné podmínky 2025.pdf

 

Instagram

Instagram Horosvaz