Vejří skála

PP Loupensko

Celá oblast Velkého lesa se nachází 6 kilometrů jižně od Přeštic, 3 kilometry jihovýchodně od Lužan. Nejhodnotnějším útvarem této oblasti je Vejří skála, asi 20 metrů vysoká buližníková stěna obrácená k západu. AKTUÁLNÍ SVAV: celkem čisté, místy lišejníky, některé výstupy v pravé a levé části zcela zarostlé. PŘÍSTUP: Auto necháme v blízkosti hájovny Loupensko nedaleko obce Zálesí. Odtud po červené značce kolem Dračího hřebene asi 2 kilometry. Od boudy cestou doprava až ke skále, která se nachází pod vrcholem kóta 522, 2 m. UPOZORNĚNÍ: lezecká činnost je zde povolena od 1. 7. do 31. 12.

Vejří skála, M. Pech a kol. (1985) - Skalní oblasti v Západních Čechách

• 1)Chřipka, 4+
    • Levou hranou pod balvan a přes něj na vrchol.
    • Z. Vejvančický
    • Hranou na levém okraji stěny (vlevo od Tachovské cesty) lehce na velkou plošinu. Odtud kolmou stěnkou na vrchol.
    • J. Brejcha,8.8.1986
    • Nástup dva metry vlevo od Levé cesty. Koutem vzhůru, mírně doprava (kruh) na balkón pod levým křídlem. Středem plotny křídla na vrchol.
    • J. Jaroměřský, J. Nový,1974
    • Stěnou ve spádnici levého křídla vzhůru a dále vpravo (hodiny). Odtud a) do jeskyňky mezi křídly a doleva na hranu křídla a nebo b) od hodin ve spádnici skoby vzůru převisem. Dále hranou křídla na vrchol.
    • Ivan Tichý, Z. Vaník,1963
    • Nástup převislým koutem nebo vpravo od něho přes stupně doprava a vzhůru ke skobě. Od ní přímo přes další skobu a smyčku do jeskyňky na začátku komína tvořeného dvěma křídly (jištění). Komínem vzhůru a přes vklíněné balvany do sedélka.
    • Pavel Tomášek s druhy,1955
    • Stěnou ve spádnici Pravého křídla a po jeho hraně na vrchol.
    • S. Schwarzkopf ml. , S. Schwarzkopf st.
    • Ve spádnici pravého křídla stěnou vzhůru a doprava do velké jeskyňky (smyčka). Dále tupým koutem, který svírá pravé křídlo se stěnou vpravo, na vrchol.
    • Jan Kraus, M. Melíšek,1956
    • Převislou stěnkou vpravo od cesty číslo 5, dále hrankou a pak buď mělkým koutkem nebo stále hranou na vrchol.
    • J. Brejcha,1974
    • Nástup mezi cestou pro Vejry a N. C. Přímo vzhůru přes nos a stěnou doprava ke stromku (uzel). Přímo vzhůru středem převislé stěnky (smyčky) přes polici na vrchol.
    • E. Todorov, P. Ouběch,1978
    • Pravoúhlým koutem na balkónek, doleva vzhůru do velké jeskyňky (smyčka), dále doprava a vzhůru na vrchol.
  • 11)Koutová cesta, *****, 4
    • Pravou stranou kouta na balkon. Stále koutem vzhůru až pod převis (smyčka). Doleva na stupně a libovolně na vrchol.
    • Nástup koutem vpravo od česty číslo 11 na balavan, který tvoří balkón. Sem možno vystoupit přímo. Dále podél kolmé, mělké spáry na vrchol.
    • popis chybí
    • Vpravo od Staré cesty pod převis. Přímo a dále stěnou na vrchol.
    • Zdeněk Vaník, L. Pekárek,1964
    • Stěnkou pod převislý kout, jím vzhůru k úzké spárce, doleva po římse, krátce vzhůru na velkou lávku, doleva a na vrchol.
    • Jan Kraus, M. Melíšek,1955
    • Napřimuje výstup. Spárkou od skoby stále vzhůru na vrchol (smyčka).
  • 17)Elá hop, 5+
    • Přes rampu k malému převísku, kolem něj zprava a stěnou pod převis. Přes něj (hex č. 3) přímo na vrchol.
    • Pavel Petrle, J. David,10.8.1986
    • Převislou stěnkou těsně vpravo od Honzovy cesty na římsu, dále šikmo doprava vzhůru (smyčka) ke spárce a tou na velký balkón k ústí komína.
  • 19)Jeřabinka, *****, 3
    • Nápadným komínem přes dvě převislé části (smyčky) na velký balkón.
  • 20)Cik cak, 5-
    • Dvojnásobný traverz stěnou. Nástup Jeřabinkou. Doleva po přerušovaných policích a balkonech podél prvních skob až do Tachovské (štand). Tou vzhůru pod levé křído. Traverz doprava po římse přes jeskyňku do Normální cesty (štand). Odtud dále doprava po přerušované lávce přes celou…
    • Josef Skuhrovec, J. Košař, J. Nový,1985
    • Stěnkou vpravo od komínku (kruh) na velký balkón.
    • Zdeněk Vaník, I. Tichý,1963
    • Vpravo od Krajní cesty ke skobě. Vzhůru a doprava do koutku. Jím na balkón ke stromku. Převislou stěnkou na vrchol.
    • Jiří Benetka, J. Skuhrovec,1974
    • Od nástupu Vosí cesty policí doprava pod spárku. Podél ní pod vystupující žebírko (skoba) a kolem něj buď vpravo přímo přes převis nebo vlevo hrankou na polici. Dále na vrchol po hraně (skoba).
    • J. Brejcha,8.8.1986
    • Vpravo do Borůvkové variace neznatelným pilířkem podél dvou svislých spárek. Přes převis těžce a pak již lehce (skoba) středem pilířku.

Vejří skálaVejří skálaVejří skála celá.

Ochrana přírody: Lezení zakázáno 1.1. až 31.7.