Trůn

CHKO PálavaNPR Děvín-Kotel-Soutěska

Mohutná věžovitá skupina na SV od Vzývající, spadá k SV kolmou stěnou. K SZ z ní vybíhají tři výrazná žebra, z nichž dvě se skládají ze tří malých věžek. Od sedélek mezi věžkami vede napříč Z stěnou Trůnu travnatá lávka, od J je lehce přístupná. Od svahu je na vrchol trůnu snadný přístup z travnaté plošiny.

• 38)Jasanová cesta, 2, 30m
    • Nástup je ve výrazné jeskyňce. Přes převis nad jeskyňkou(možno též obejít zleva) a komínem na plošinku. Po ranpě doleva vzůru na kazatelnu, ještě několik metrů doleva dolů na plošinku k jasanu a komínem vzhůru na vrchol. Nástup je ve výrazné jeskyňce. Přes převis nad jeskyňkou (…
    • Němečtí lezci,před rokem 1926
    • Stejně jako cesta Severní stěna, pokračujeme však přímo vzhůru, výlez vlevo od vrcholového bloku TrůnuStejně jako cesta Severní stěna, pokračujeme však přímo vzhůru, výlez vlevo od vrcholového bloku Trůnu
  • 40)Severní cesta, 5-, 30m
    • Nástup je přibližně ve spádnici jasanu těsně vpravo od málo výrazné hrany. Snadno asi 3 metry vzhůru, pak traverz doleva a šikmo přes hranu na snažší terén. Poněkud doleva k jasanu a přes lámavou stěnku vpravo na kazatelnu. Odtud přímo vzhůru přes převis na snažší místo. Traverz…
    • Němečtí lezci,před rokem 1945 (spo
  • 41)Petit Beurre, 5-, 30m
    • Nástup z rampy na Jasanové cestě, vlevo od Květiny cesty. Směr výstupu udává hnědý pruh ve stěně. Plotnou a sokolíkem na stupeň. Přes převis vzhůru a traverzem doprava na hranu. Spárkou a přes převis (zde již spleřně s cestou severní stěna) na vrchol. Nástup z rampy na Jasanové …
    • R. Hýsek, J. Veselý,1959
    • V půlce se odpojí od Petit Beurre a jde stěnou vlevo.
    • J. Štingl, D. Kříž,1987
  • 43)Květina cesta, 5, 30m
    • K nástupu po Jasanové cestě. Z plošinky podél skob výrazným vhloubením vzhůru. V horní části kříží cestu Indiánka a závěrečný úsek vede vpravo od jeskyňky vytlačujícím žlábkem. K nástupu po Jasanové cestě. Z plošinky podél skob výrazným vhloubením vzhůru. V horní části kříží ces…
    • K. Sychrová, V. Schwarz,1948
    • K nástupu se dostaneme traverzem zleva přes lámavou stěnku a dále stejně.
  • 44)Vojenská, 3, 30m
    • Nastupujeme do vhloubení vlevo od pilíře Indiánky. Po členitých skalách na plošinku. Přímo po hraně dalšího výšvihu přes převis na stanoviště, kde křižujeme Indiánku a cestu Skřítků. Přímo vzhůru do malé jeskyňky a spárou zleva kolem vystupujícího bloku na vrchol Trůnu. Nastupuj…
    • R. Hýsek, V. Krejčíř,1958
  • 45)Indiánka, 2, 30m
    • Nástup na nejsevernějším žebru Trůnu v místě, kde jeho pata přechází v silně lámavé skály a suť. Po hraně žebra na temeno prvního výšvihu. Stále poněkud vlevo stěnkou na hranu dalšího výšvihu, z jeho temene po lávce doleva, překročíme začátek komína a dále doleva vzhůru až na vý…
  • 46)Cesta skřítků, 3, 30m
    • Nástup stejný jako u cesty Indiánka. Cesta sleduje Indiánku až na společné stanoviště, nevede však po žebrech, ale žlaby a komíny vpravo od nich. Od společného stanoviště postupujeme komínem vzhůru pod až převis, který přelezeme širokým rozporem a vyjdeme do žlabu na vrcholu Trů…
    • Po zdolání převisu odbočíme doleva na nejhořejší úsek Květiny cesty. Po zdolání převisu odbočíme doleva na nejhořejší úsek Květiny cesty.
  • 48)Hrana čokolády, 5, 30m
    • Nástup u paty prostředního žebra do hladké stěny. Vrchol prvního výšvihu obejdeme zleva žlebem. Na druhý vystoupíme zprava, ze sedélka za druhým výšvihem úzkou spárou až k místu, kde spára končí. Odtud vpravo přes přes převis na lehčí skály pod vrcholem. Nástup u paty prostřední…
    • Němečtí lezci,před r.1945
    • Nástup více vpravo za hranou žebra. Traverz doleva a přes převis vzhůru. Dále přímo po žebru na 1. výšvih. Nástup více vpravo za hranou žebra. Traverz doleva a přes převis vzhůru. Dále přímo po žebru na první. výšvih.
    • J. Foltánek, R. Hýsek,1959
  • 50)Pilíř čokolády, 6-, 30m
    • Poslední pilíř na cestě Hrana Čokolády, odzdola po hraně přímo na vrchol. Poslední pilíř na cestě Hrana Čokolády, odzdola po hraně přímo na vrchol.
  • 51)Zákusek, 2, 30m
    • Po pravém ze tří žeber na jeho vrchol(Obvykle se tato cesta spojuje s horním úsekem cesty Čokoláda). Po pravém ze tří žeber na jeho vrchol (obvykle se tato cesta spojuje s horním úsekem cesty Čokoláda).
    • Žlábkem vlevo od žebra. Žlábkem vlevo od žebra.
  • 53)Čokoláda, 3, 30m
    • Nástup v úžlabí vpravo od prostředního žebra. Doleva na první výšvih. Ze sedélka západní stranou na druhý výšvih. Přejít na lávku vedoucí vpravo a odtud příkrou západní stěnou na vrchol. Nástup v úžlabí vpravo od prostředního žebra. Doleva na první výšvih. Ze sedélka západní str…
  • 54)Nová čokoláda, 3, 30m
    • Nástup přímo ve spádnici horní části cesty pod převisem. Výšvihem přes převis a dva metry žlábkem k hladké stěně. Po dvoumetrovém traverzu vlevo přímo vzhůru na lávku k horní části cesty. Nástup přímo ve spádnici horní části cesty pod převisem. Výšvihem přes převis a dva metry ž…
    • M. Tichák,1958
  • 55)Vánoční žleb, 2, 30m
    • Asi 15metrů dlouhý komín, na konci hladký, vede přes spodní část západní stěny Trůnu u nápadné prohloubeniny. V horní části stěny (nad lávkou) navazuje na žleb členitá stěnka zvaná poštovní schránka, po níž je možno lézt několika směry. Asi 15 metrů dlouhý komín, na konci hladký…
  • 56)Státnice, 4+, 30m
    • Krátká spára v jižní stěnce Trůnu vlevo od sestupové cesty. Krátká spára v jižní stěnce Trůnu vlevo od sestupové cesty.

K. Berndt - 1977

Ochrana přírody: Sezónní zákaz lezení 1.1. až 14. 8.
Dokument Ochrany přírody: OOP 2019-2024, orgán OP CHKO Pálava

- Přístup ke skalám po cestách uvedených v příloze OOP.
- Sestup slaněním, z Martinky slanění a upravená stezka na její pravé straně.

- Prvovýstupy, osazování a výměna fixního jištění oznámit Správě CHKO Pálava, která může tyto činnosti omezit nebo pozastavit.

- Organizování hromadných horolezeckých akcí není povoleno.

OVK Jižní Morava: Při technických přelezech volně lezených cest je možno použít jen vyjímatelné jištění; zákaz použít skoby, nýty, spity apod. osazované pomocí kladiva.

OVK Jižní Morava | Povolení/omezení lezení | Hlášení závad | Správce Radim Hlávka | Pravidla lezení