Divá Maří

CHKO Jizerské horyNPR Jizerskohorské bučiny

Nadmořská výška 762, 53m, skála je v NPR Jizerskohorské bučiny. Skála v databázi gipfelbuch.de

Archiv vrcholových knih:

Divá Máří-1970-1977.pdf

• Od JZ širokým komínem přímo vzhůru na plošinu nad plotnou. Odtud vpravo žlabem na S předvrchol a výšvihem na vrchol.
    • Adolf Gahler, H. Scholze, E. Wolleschak,14.7.1895
    • Komínem asi 6 m vzhůru, vlevo pod plotnu a tou na plošinku.
    • Adolf Watznauer, G. Ginzel,22.7.1928
    • Vlevo od NC koutkem a spárou
    • Autoři neznámí,22.7.1928
    • Vpravo od NC při hraně na zobák, doprava na volný kámen a drobivou spárou ke skobě. Doleva do NC
  • 5)Diagonála, VIb
    • Vpravo od NC komínem a diagonální spárou (K) doprava na vrchol.
    • Tomáš Melichar, M. Machovič, F. Melichar,16.10.1966
  • 6)Stoletá Marie, *****, VIc
    • Vpravo od nástupu diagonály do díry doleva (K) ke žlábku. Přes pecku doleva k BH a po hřbetě na vrchol.
  • 7)Zet, VII
    • Komínem mezi Divou a Malou Máří od Z na stanoviště. Rozporem k odštěpu a vodorovně doleva do Diagonály. Tou nad K a trhlinou doleva hřbetem na vrchol.
    • Petr Prachtel, Z. Prachtelová,8.7.1984
    • Od JV do sedélka mezi Divou a Malou Máří. Rozporem vzhůru (skoba) a přepadem na vrchol.
    • Wolfgang Ginzel, A. Mai,5.7.1954
    • Od JV vlevo od komína kouřovou sporou na plošinu, přímo na trojúhelníkový balvan a jako jižní hrana na vrchol.
  • 10)Totus Tuus, Vic
    • Zleva sokolíkem nebo zprava stěnou k BH. Doleva přes kyzy, krátce hranou a jako jižní hrana na vrchol
    • Petr Prachtel (samojištěn),22.8.1995
    • Vlevo od nástupu Údolní cesty ze zarostlé V římsy plotnou šikmo doprava do kouta (skoba), doleva šikmou ruční spárou přímo na vrchol.
    • Tomáš Melichar a Milan Machovič, J. Hradil,23.6.1964
    • Z travnatého sedla na V zarostlou římsou ke komínu a jím na ostrý blok. Trhlinou pod převislou koutovou spáru (skoba), tou na S předvrchol a výšvihem na vrchol.
    • Rudolf Kauschka, A. Steinjan, G. Ginzel, E. Möllerová,27.10.1927
    • V levé části údolní stěny jeskynním komínem na palouk, spárou a přes stupně na římsu a vlevo od Severovýchodní cesty vzestupným zářezem na vrchol.
  • 14)Zelené lávky, II-III
    • Z travnaté rampy koutem ke smrku, doprava a doleva po lávce (jeřáb) na římsu v nástupu Údolní cesty
  • 15)Siločára, AF IXb
    • Z travnatéího balkónu v údolní stěně po lištách k borháku a prstovou spárou na polici (štand). Libovolně na vrchol. Varianta stropní spárou je projekt. Prvovýstup proveden bez použití magnézia.
    • Jiří Doubrava, J. Hušek ml. , O. Hušková,31.10.2021
    • Levým sokolíkem a žlábkem na stan ovitě Cesty otrhanců. Sokolíkem doprava na plošinku v hraně a hranou na balkón. Sváteční cestou k traverzu a šikmo doleva na stupeň na hraně. Hranou na blok Údolní cesta a tou výše jako Severovýchodní stěna na vrchol.
    • Zorka Prachtelová a Petr Prachtel,19.6.1984
    • Koutem vlevo od Přímé údolní cesty přes dvě zarostlé police až pod výrazný převis uzavírající kout. Pod převisem vlevo do šikmo ubíhající spáry k nástupu Údolní cesty. Dále šikmo doleva do sedélka pod slanění k Jižní hraně. Odtud traverz doprava za hranu (hodiny) a přímo na vrch…
    • Jaroslav Petrův a Jan Šmerda a Josef David,10.8.1974
  • 18)Velké prkno, VIb
    • Vlevo od Sváteční cesty plotnou částečně při hraně přes dva K nad Sváteční cestu. Dále přímo hranou přes hrot, vlevo plotnou a nad cestou Východní stěna spárou (hodiny) přímo k jeřábu.
    • Petr Prachtel, Z. Prachtelová, I. Vojtíšlková (bosá),22.8.1989
    • Koutem Hauptovy cesty asi 6 m vzhůru a plotnou doleva do lupenu. Sokolíkově nejprve vlevo a pak vzhůru asi 10 m (nejištěno) na polici. Hranou až k převisu (smyčka) a traverz vpravo do kouta Přímé údolní cesty. Tím asi 6 m vzhůru pod krátkou spáru v pravé stěně. Spárou (hodiny) n…
    • Robert Teissler, V. Kolár, J. Petrův, L. Hamáček,15.9.1974
    • Koutem Hauptovy cesty, výše mohutným koutem na blok až k ostrému bloku Údolní cesty. Tou na vrchol.
    • Emil Novák, J. Ebert,9.9.1953
    • Hlubokým koutem do díry, doprava přes mohutný hrot na travnatou polici a plotnami do NC.
    • Koutem vpravo od Přímé údolní cesty ke hrotu a dvěma na sebe navazujícími spárami do vrcholových ploten. NC na vrchol.
    • Stanislav Šilhán, K. Kupilík, K. Turpiš,25.10.1975
    • Systémem spár a koutů na polici ke smrku a Houptovou cestou na vrchol.
    • Koutem do polic a uzavírajícím se komínem na představí. Variantou NC na vrchol
    • Petr Prachtel, Z. Prachtelová,11.10.1986
    • Z nejnižšího úpatí hranou, doleva po lištách spárku a travnatým kloubem na pilíř. Hranou (dřík) a zleva na polici. Libovolně na vrchol
  • 26)Malé prkno, VIb
    • Vpravo od Gotické hrany plotnou při hraně (BH) na polici a libovolně na vrchol.
    • Zorka Prachtelová (samojištěna),17.8.2006
  • 27)Ave Maria, VIb
    • Naproti Strážci Divé Maří travnatou spárou a kouty na balkónem. Vpravo za hranou převislou spárou do sedla v hřebeni, doleva za hranu spárou a sokolíkem na plošinu varianty NC. Vpravo po hraně nad komín a NC na vrchol.
    • Vpravo od Ave Maria koutek ke smrčku, spárou do sedla a Hauptovou cestou na vrcholu.

Vrcholová knihaVrcholová knihaPrůběh některých směrůNáhorní stěnaSeznam cestMapa

Ochrana přírody: Lezení povoleno celoročně
Dokumenty Ochrany přírody: NPR Jizerskohorské bučiny OOP 2021 2025, OOP 2021 mapy, OOP 2021 skály mimo polygony, OOP 2021 ledy, orgán OP CHKO Jizerské hory

Část terénů je v NPR Jizerskohorské bučiny. Lezení v rezervaci je povoleno celoročně jen na vyjmenované objekty a v oblastech vymezených v mapové příloze. Není dovoleno upravovat a měnit povrch skály, lezení ledů je povoleno za dostatečné vrstvy ledu ve vyznačených sektorech. Drytooling je povolen jen v lomu v Oldřichově. Zahnízdění ptáků je povinnost hlásit.
- Magnézium je povoleno jen od stupně VIIIb jizerské stupnice

- Jištění fixními prostředky a vklíněnci.

OVK Jizerské a Lužické hory | Hlášení závad | Správce Tomáš Kolesa | Pravidla lezení