Nos

CHKO Jizerské horyNPR Jizerskohorské bučiny

Nadmořská výška 807, 49m, skála je v NPR Jizerskohorské bučiny. Skála v databázi gipfelbuch.de

Nos topo

Archiv stěnových knih:

Nos-1963-1965.pdf

Nos-1989-2012.pdf

• Jako Velký kout na stanoviště (buk). Sokolíkem na odštěp a vpravo na plošinku. Vlevo při hraně a nakonec koutem na vrchol.
    • Milan Machovič, P. Prachtel,23.8.1984
    • Jako "xcesty\ starých pánů" do podvrcholového kouta. Z něj vpravo za roh, přes "Záhrobní c" a centrálním žlabem na vrchol.
    • Petr Prachtel sólo,21.6.1989
    • Vlevo od "SV hrany" přes dunivé bloky na polici. Odtud podél trhliny vpravo vzhůru k diagonální spáře. Nad ní hlinitým žlábkem sokolíkovými odštěpy (přes hodiny) a plotnou do "Zimního žlabu" a libovolně na vrchol. (UIAA 7-)
    • Petr Prachtel, Z. Prachtelová,29.7.1989
    • Vpravo od šikmé spáry po hraně
    • Petr Prachtel,13.6.1989
    • Varianta 1: Velkým koutem na plošinu s bukem. Doleva za roh a šikmou spárou na "Fotopilíř"
    • Převislým výšvihem na balkón a přímo po hraně na vrchol.
    • Petr Prachtel,22.5.1989
    • Vlevo od Údolní cesty převislou hranou přes odštěp k 1. K. Vzhůru při hraně a pod převisem traverz vpravo do rohu a plotnou k 2. K. Po velkých krystalech a sokolíkem na polici a dalším sokolíkem do Zimního žlabu. Středem ploten, nad nimi převislou stěnou přímo ke knížce a na vrc…
    • Petr Prachtel, Z. Prachtelová,14.10.1994
    • Koutem v levé části náhorní (JZ) stěny a zarostlým terénem na vrchol.
    • Nástup jako Údolní cesta ke 2. K nebo S hranou na polici (2. K Údolní cesty). Vpravo od kruhu žlábkem 4 m vzhůru, přechod na hranu a jí pod převis. Vlevo spárou k 5. K Údolní cesty a Přímou variantou na vrchol.
    • Stanislav Šilhán, K. Turpiš,2.10.1986
    • Údolní cestou ke 3, kruhu a traverz vlevo do SV hrany a tou n. v.
    • Ondřej Sojka, J. Petriš,17.9.2015
    • V pravé části SZ stěny koutovým sokolíkem (skoba) a vpravo ke K  Severozápadního traverzu. Jím na plato a hranou přímo na vrchol.
    • Petr Prachtel, I. Vojtíšková,28.8.1986
  • Rozum a cit, VII, RP VII, 40m
    • Vpravo od st. údolní stěny přes BH na polici, mělkým koutkem jako pravá údolní hrana a sokolíkem doleva k BH Staré údolní cesty, traverz vpravo jako Pravá údolní hrana na vrchol.
    • Ondřej Horáček a Jiří Hušek ml. , O. Hušková,26.10.2019
    • Z jeskyně v pravé části údolní stěny komínem asi 10 m vzhůru. Úkrok vlevo na hranu a po ní k 1. K. Od něj vlevo pod převis, dále traverz vpravo a ruční spárou pod střechu. Traverz vpravo a spárou ke 2. K. Další spárou pod převis, traverz vlevo a za hranou na vrchol.
    • Tomáš Melichar, V. Hanzl,18.8.1984
    • (dolní část T. Melichar, V. Smejkal, J. Šmerda 18. 12. 1971). Zleva do spáry při SV hraně, nejprve přímo (skoba) a výše vpravo spárou na stanoviště v koutu. Vpravo plotnou a vzhůru po hraně ke knížce. Dva metry vpravo od ní přes převis na vrchol.
    • Petr Prachtel, Z. Prachtelová,23.8.1984
    • Uprostřed SZ stěny koutem do komína a tím na vrchol.
    • Josef Čihula, V. Kašík, M. Machovič,7.1.1962
    • Vlevo od Přímého SZ traverzu stěnou (místy lámavé) k liště, vlevo při hraně pod stříšku, přes ni (K), plotnou a přímo na hrot SZ traverzu. Tím ke konci plotny, přímo vzhůru a traverz vpravo do zarostlé široké spáry. Tou přímo na vrchol.
    • Zorka Prachtelová a Petr Prachtel,24.8.1986
    • Vlevo od SZ stěny koutem k převislé kulise, spárově nad ni a šikmo vzhůru do SZ stěny.
    • Petr Prachtel, Z. Prachtelová,12.10.1991
    • Vpravo nad nástupem "SZ komína" koutkem v plotně na travnatou rampu a vlevo koutem přímo na vrchol.
    • Petr Prachtel,22.5.1989
    • Od začátku Severozápadního komína traverz vlevo pod střechovitým převisem až do kouta ke K. Vlevo přes převis ke hrotu a hladkou stěnou šikmo vlevo na plato a vlevo na vrchol.
    • Z. Hanaj, P. Karmazin,30.7.1976
    • Jako "Levá údolní hrana" nad první kruh a přes převis (BH) po krystalech do plotny. Vzhůru ke druhému kruhu originálu a libovolně na vrchol.
    • Olga Hušková a Jiří Hušek ml. , O. Horáček,26.10.2019
  • Údolní cesta, ***, VIb, 60m
    • Středem údolní stěny spárkami přes 2 K pod střechu "nosu" ke 3. K. Vpravo stěnou ke koutové spáře na kraji převisu (skoba), tou vzhůru ke 4. K. Vpravo na hranu a spárou k 5. K. Traverz vlevo na SV hranu a podél ní snadno na vrchol.
    • Wolfgang Ginzel a A. Mai, H. Ginzel, Gustav Ginzel,4.10.1959
    • Od 4. K doleva plotnou a sokolíkem na konec horního traverzu Údolní cesty. Navrhovaný název Lahvová varianta nebyl OVK přijat.
    • Jan Kašpar, T. Kolesa,1985
    • Od 5. K vlevo na lištu (K), vpravo plotnou a sokolíkem ke knížce. Vpravo hranou na vrchol.
    • Petr Prachtel, Z. Prachtelová,22.8.1984
    • Velkým koutem vlevo od SV hrany (zpočátku zarostlým) asi 20 m vzhůru, dále traverz vpravo do hlubokého komína uzavřeného podvrcholovým převisem a tím na vrchol.
    • Miroslav Machovič, P. Mayer,12.6.1982
    • Ze zářezu cesty Velký kout vpravo přes schod do širokého komína, z něj sokolíkem přes převis k vodorovné trhlině, vpravo na polici a přímo na balvan nad stěnou.
    • Petr Prachtel,12.10.1993
    • Jako Do zimního žlabu k diagonální spáře, tou vlevo a převislým zářezem na poličku pod K. Zprava a po krystalech k začátku dvojsokolíka. Tím vlevo na balkon Cesty starých pánů. Tou asi 8 m koutem, doprava za hranu na blok a Záhrobní cestou na vrchol.
    • Petr Prachtel, Z. Prachtelová,29.7.1989
    • Vpravo od nástupu Velkého koutu přes schod do žlabu. Lámavým koutem na plošinu Východního koutu (buk). Vpravo převislou sokolíkovou spárou na balkon Cesty starých pánů. Tou 3 m vzhůru koutem, traverz vpravo na velkou plošinu, z ní šikmo vlevo na polici, žlábkem v plotně pod stří…
    • Petr Prachtel,1.6.1989
    • Od kruhu přímé varianty údolky zleva přes krystal vzhůru na polici a na vrchol.
    • Roman Kašpárek, Jan Kačani, Iva Kolorenčová,10. 4. 1998

topoúdolní stěna VIb

Ochrana přírody: Lezení povoleno celoročně
Dokumenty Ochrany přírody: NPR Jizerskohorské bučiny OOP 2021 2025, OOP 2021 mapy, OOP 2021 skály mimo polygony, OOP 2021 ledy, orgán OP CHKO Jizerské hory

Část terénů je v NPR Jizerskohorské bučiny. Lezení v rezervaci je povoleno celoročně jen na vyjmenované objekty a v oblastech vymezených v mapové příloze. Není dovoleno upravovat a měnit povrch skály, lezení ledů je povoleno za dostatečné vrstvy ledu ve vyznačených sektorech. Drytooling je povolen jen v lomu v Oldřichově. Zahnízdění ptáků je povinnost hlásit.
- Magnézium je povoleno jen od stupně VIIIb jizerské stupnice

- Jištění fixními prostředky a vklíněnci.

OVK Jizerské a Lužické hory | Hlášení závad | Správce Petr Maršíček | Pravidla lezení