Wilsonova skála - M

Wilsonova stěna dnes dosahuje výšky 40 metrů a patří k nejvyšším a nejoblíbenějším v oblasti. Je osazena z části novými borháky a z části dosti starým jištěním. Nejčastěji užívanou technikou je zde Top roping, jehož příznivci se zde dokonale vyžijí. Jištění se zřizuje přes zábradlí, ale jeho stav je rok od roku horší. Čím více jistících bodů, tím lépe. Pro odpůrce top ropingu je nástup na trasy možný z plošinky těsně nad vodou, kam se dostanete pouze slaněním. Mimo přední část stěny se lezou i obě boční, ale tam je jištění velmi staré a je ho málo. Dříve Wilsonova stěna sloužila jako cvičná lezecká stěna, ale po několika kontrolách jistících bodů se přestala pro tyto účely využívat.

• Zcela vlevo v Z stěně vede komín, který sledujeme až na vrchol.
    • Josef Jirůšek, V. Zavřel,1953
    • Nástup traverzem zprava nebo slaněním do komína, pravou stěnou komína na plošinu (jišť. ). Odtud vzhůru místy komínem, místy po žebru ohraničujícím komín zleva.
    • Rudolf Antoníček, J. Voda,1953
    • Několik metrů nad stanovištěm odbočíme doprava do stěny. Stěnou až na jištění na hraně.
    • Středem kolmé stěny až na polici v horní části stěny. dále stejně jako cesta Levý pilíř.
    • Václav Bůžek, M. Holzer,1963
    • Nástup z levé části plošiny (často těsně pod hladinou) na hranu a po ní do výklenku pod převisem (jišť). Odtud šikmo vlevo po poličce. Z konce poličky několik kroků vzhůru pod převislý zářez a jím vzhůru na vrchol.
    • Josef Jirůšek, J. Vlach, V. Zavřel,1953
    • Od 1. kruhu c. "Levá hrana " přímo vzhůru do převisu /borhák /přes něj do plotny a při hraně ke 2. kruhu c. "Levá hrana".
    • David Pavlík, R. Winter,1.6.2013
    • Z pravého okraje plošiny mírně šikmo doprava, asi 10m málo výrazným vhloubením, pak šikmo doprava a přes stěnku na hladkou plotnu pod převisem. Pomocí sk šikmo vzhůru přes převis (nejtěžší místo). Nad převisem na lávku (jišť. ). Odtud snadno vhloubením přes mírný převis na vrcho…
    • A. Flek, J. Vlach,1946
    • Libovol. cestou pod levý roh hlavního převisu, do kolmé stěnky pod převisem, / B /. do převisu / B /. pravou stranou na špičku převisu a do ploten nad, police - velký balvan, lehce na vrchol.
    • David Pavlík, E. Špičáková,28.8.2012
  • 9)Přes převisy, VI, A0
    • Z plošiny přímo vzhůru (těsně vpravo od Hrany) na horní traverz, odtud buď doleva na cestu Levý pilíř nebo doprava na Normální cestu a jimi na vrchol.
    • František Plšek, V. Schwarz,1949
    • Nástup 3 metry vlevo od C. Pravá hrana - štand. borhák nad vodou. Stěnou k hl. plotně / b. / přes něj nahoru, po pár metrech vpravo na hranu, doprava pod výraz. černou stěnu-vpravo od výrazné spáry - / b. / přev. stěnou nahoru a mírně vlevo k hraně plotny / b. / do plotny a…
    • David Pavlík,4.8.2012
    • Nástup z police v 1/2 stěny - ŠT. Vlevo k piliři, nahoru do plotny / b. / plotnou pod výraz. převis / b. /dále, na poličku pod převisem / b. / přes převis přímo do přev. stěnky / b. / a přímo do lávek nad stěnkou / b. / Lehce po hraně na vrchol.
    • David Pavlík, L. Streit,28.7.2012
  • 14)Hrana, IV
    • Po nevýrazném pilíři přímo vzhůru na jištění pod převisem na cestě Dřevorubecká. Odtud traverz doleva na Normální cestu a jí dále na vrchol.
    • Jiří Děrda, V. Zavřel,1958
    • Nástup v pravo od cesty "Hrana"plotnou a koutkem pod převis, šikmo v pravo (skoba) převisem s oblými chyty a stěnou (kruh) a trhlinou pod velký převis (nýt) šikmo v pravo přes něj (nýt) stěnou a převískem na vrchol.
    • P. Hartmann, R. Prudič, M. Hartmann,6.7.2003
  • 16)Prohibice, VI
    • Nástup vpravo od C. Pravá hrana a C. Ber. Tango / pod výrazným převisem - starý kroužek nad vodou - černá plotna /. Plotnou vzhůru / B /. na levou hranu velkého převisu / sk /. traverz doprava do převisu / B /. dále doprava na hranu a vzhůru, na hraně / B /. Po hraně vzhůru …
    • David Pavlík,18.9.2012
  • 17)Dřevorubecká, V - VI
    • Stěnkou stále šikmo vzhůru až na jištění pod převisem. Dále stejně jako cesta Hrana.
    • Jiří Děrda, V. Zavřel,1948
    • Plotnou přímo vzhůru přes převisy na malý balkonek pod převisem (jišť. ). Sem je možné přejít z Dřevorubecké. Odtud šikmo doprava přes lišejníkem porostlou plotnu (nejištěné) na vrchol.
    • Jiří Děrda, V. Zavřel,1955
  • 19)Varianta, IV
    • Traverz z dolní poloviny Zavřelových ploten do Berkeleyského tanga.
  • 20)Rokle, V
    • Žlebem až pod vrcholový převis a přes něj na vrchol.
    • Jiří Děrda,1950
    • Z balkonu na nástupovém traverzu po výrazném lišejníkem porostlém pilíři.
    • Karel Cídl, V. Krejčí,1981

Wilsonova skála 1, převzato z moravskeskaly.czWilsonova skála 2, převzato z moravskeskaly.czK. Berndt - 1976K.Berndt - 1976K.Berndt - 1976

OVK: při technických přelezech volně lezených cest je možno použít jen vyjímatelné jištění; zákaz použít skoby,nýty, spity apod. osazované pomocí kladiva