Facebook Instagram

Český horolezecký svaz

Mistrovství ČR v OC Metropole Zličín

Mistrovství ČR v OC Metropole Zličín
01. 08. 2016 | Rubrika: Sportovní lezení, RSS - iSport.cz

Letos se nám podařilo zajistit MČR v lezení na obtížnost způsobem, který by měl umožnit kvalitativní posun – jak v úrovni technického zabezpečení závodů, tak v jejich profesionálnější organizaci a publicitě. Ale především by z dlouhodobého hlediska mělo dojít k situaci, kdy vrcholné závody budou našemu soutěžnímu sportu generovat příjmy, tolik potřebné pro jeho udržitelný rozvoj.

 

Dosavadní situace je taková, že pokrytí nákladů jakéhokoliv závodu ve sportovním lezení na obtížnost je velice obtížné – od nutnosti vyblokovat lezeckou stěnu na několik dní; přes personální náklady - od stavěčů přes rozhodčí, organizátory a jističe; jistící materiál, profily a závodní chyty; ceny pro vítěze; s prezentací závodu a jeho partnerů v ČT jsou spojené další výdaje - zkrátka reálné náklady na opravdu dobře zorganizovaný závod se počítají ve statisících.

Protože ty statisíce k dispozici jako ČHS nemáme, často pak dochází na kompromisy. Organizátoři pracují zadarmo (je pak těžké po nich vyžadovat vysokou kvalitu, která stojí hodně času navíc), šetří se na nákladných lezeckých strukturách, někdy se musí upustit od prezentace v ČT, termíny a organizace se musí přizpůsobit časovým možnostem stěn - přestože to není s ohledem na závodní kalendář optimální apod. ČHS organizátorům alespoň symbolicky přispívá – v řádu pár desítek tisíc a organizátoři se snaží získat podporu od partnerů, kteří jsou lezení příznivě nakloněni, ale většinou nedisponují takovými marketingovými rozpočty, které by mohly pokrýt všechny potřebné náklady. Situace pak často připomíná bludný kruh, kdy organizátorům dochází potřebné nadšení a elán, protože vidí, že je finanční limity stejně dotlačí ke kompromisům, navzdory jejich nadlidskému úsilí a práci po nocích. Je otázka, jak dlouho ještě budou existovat nadšenci, kteří i přes všechny potíže budou ochotní investovat svůj čas, prostředky i úsilí do značně nejistých výsledků.

 

V tomto roce se zdá, že by se nám mělo podařit bludný kruh rozetnout. Čím?

  • Závody bude mít na starost pořadatelská firma climb4, která využije své marketingové kontakty a zkušenosti a lépe pokryje náklady nutné pro kvalitní přípravu, bez které se závod neobejde.
  • MČR se bude konat na místě, které přinese návštěvnost širší divácké skupiny než doposud – to ze závodu udělá produkt marketingově atraktivní i pro partnery cílící mimo poměrně úzkou skupinu lezců. Navíc neplatíme nájem, ale naopak dostaneme podporu na uspořádání závodu.
  • Díky zaměření na širší veřejnost a záštitám primátorky a předsedy ČOV se nám podařilo sehnat na MČR dotaci od magistrátu hl. m. Prahy.

 

Jak bude vypadat výsledek? Vedle kvalitně uspořádaného závodu s vysokou publicitou získáme oproti stávající situaci navíc i finanční prostředky, které bude možné využít pro podfinancovaný soutěžní sport. Pokud bude organizace MČR 2016 úspěšná, mohla by v lezení na obtížnost vést k dlouhodobější spolupráci, což by mělo přinést lepší kvalitu, udržitelnost a další prostředky, kterých se našemu soutěžnímu sportu nedostává.

Obdobný model spolupráce už několik roků úspěšně funguje v boulderingu a nevede k žádnému oddělování sportovního lezení od ČHS, který zůstává z principu věci vlastníkem marketingových a organizačních práv, což mu umožňuje zachovat si na závody potřebný rozhodovací vliv.

 

Potřebným nástrojem pro marketing je samostatný web http://www.souteznilezeni.cz/. Převod vlastnictví domény na ČHS je podmínkou postoupení organizátorských práv na MČR 2016, aby byla jistota, že web zůstane naším vlastnictvím. Současný přechodný stav vznikl pouze v důsledku potřeby mít co nejdříve k dispozici stránky, použitelné k podpůrným marketingovým aktivitám. Důvodem vzniku nového webu je potřeba flexibilnější nabídky vůči marketingovým partnerům – což by na stávajícím, převážně informačním webu ČHS bylo obtížně realizovatelné a docházelo by k duplicitám a nejasnostem při správě obsahu. Navíc web ČHS není vhodné přizpůsobovat krátkodobě požadavkům jednotlivých marketingových partnerů – u čistě soutěžního webu to bude spíše otázkou oboustranné výhodnosti a dohodnutých pravidel hry.

 

Finanční toky budou nastavené tak, aby celá spolupráce byla pro ČHS zdrojem peněz na financování soutěžního sportu – tj. ČHS nebude na MČR finančně přispívat, ale naopak by z něj měl finance získat. S ohledem na výrazný mezinárodní rozvoj soutěžního lezení a případnou přípravu na OH 2020 v Tokiu potřebujeme rozšířit zdroje, využitelné pro financování soutěžního sportu a držet přitom nastavenou rovnováhu ve financování aktivit, zaměřených na podporu členů ČHS. Dotace z MŠMT a ČOV kryjí jen část potřebných nákladů, marketingoví partneři nám velice významně pomáhají, ale pokud chceme zvýšit kvalitu v organizaci a přípravě soutěžního sportu, abychom měli alespoň částečně srovnatelné podmínky jako naši sportovní soupeři na mezinárodním poli, musíme být při získávání financí mnohem úspěšnější než doposud. To je hlavním důvodem spolupráce s marketingovou firmou, jejímž úkolem bude sehnat pro soutěžní lezení další finanční zdroje.

 

Petr Resch má ve VV na starost soutěžní sport jako jeho gestor. Nová koncepce kolem závodů v obtížnosti, kterou budeme ověřovat na letošním MČR, vznikla i díky jeho úsilí a spoustě času, kterou věnoval její přípravě. Výsledky budou lépe vidět až po nějaké době, ale Petrovo dobrovolnické úsilí zasluhuje už teď poděkování.

 

Honza Bloudek

předseda ČHS

Instagram

Instagram Horosvaz