Střední věž

PP Černolické skály

Asi nejhodnotnější lezení zde. Většina lezců míří právě sem. Ovšem i zde může skála překvapit utrženým chytem, anebo kusem kamene přistavším na hlavě. Jako i jinde, ani tady se nemusíte bát vlastní invence. Není nutné lézt jen tudy a tak, jak někdo někde napsal. I kombinace cest je možná. Ostatně ve starších materiálech jsou uvedeny traverzy celou stěnou. Co třeba nastoupit spárou ještě vlevo vedle Panikáře a dolézt ke kruhu Panikáře. Odtud traverzovat kolem kruhu Ploten do Rysu a pokračovat stále dál. Anebo, myslím lépe, od toho kruhu popolézt o patro výš a odtraverzovat směrem ke knížce Tří převisů, a pak nahoru. No a pak třeba slézt o jedno patro Panikářem a přejít... etc Na vrcholu jsou dva dobírací borháky a jeden kruh. Na konci Jižního rysu je další borhák a nýt, vhodné pro dobírání, nebo slanění (borhák!)

Skála rychle vysychá.

• Výraznou zarostlou spárkou vpravo od JZhrany, která končí v pravé části JZ stěnky. Odtud lze pokračovat pravou částí sestupových plotýnek, nebo se napojit cesty Západní rys - pravý.
    • Spárou vlevo od cesty Panikář posléze koutem přes převislý balvan s hodinami n. v. (v obrazových přílohách jen jako Spára s velkým S)
    • Výrazný zářez vlevo od cesty Plotny. Lehce ke kruhu a podél spáry vzhůru. Štand na vrcholu věže, nebo u štandu Ploten (pamětní deska Kamila Čermáka)
  • 4)Velký traverz, V, 35m
    • Panikářem přes kruh do hnízda. Travers doprava kolem vytlačujícího bloku k nýtu cesty Plotny a dáke doprava do Jižního rysu (kruh). Odtud doprava nad poslední ze Tří převisů (o patro výš, než je kruh Tří převisů) a jako u této cesty přes knížku na vrchol.
    • Autoři neznámí,před r.1944
  • 5)Plotny, ****, 5, 25m
    • Nástup asi 2m vpravo od předcházející cesty pod třemi pásy hladkých šikmých ploten. Ke kruhu, zleva přes převisek na druhou plotnu a dále vzhůru přes nýt a BH n. v. (slaňovací štand)
  • 6)Jižní rys, ****, 3, 25m
    • Výraznou trhlinou ve středu stěny na balkónek. Šikmo dopr. vzhůru členitou skálou ke krátkému koutu a jím na vrchol. V cestě je kruh a borhák, nejlezenější černolická klasika.
  • 7)Hiršovka, 5-, 32m
    • Travers pr. částí stěny. Trhlinou Jižního rysu cca 3m pod kruh, doprava kolem hrotu a plotnou na balkónek nad první převisem Tří převisů (friendy). Skále doprava po lávce (skoba) na hranu a doprava přes cestu Velký převis (kruh). Odtud doprava mezi 1. a 2. nýtem Destrukce (2. …
    • František Hirš
    • Nástup levým sokolíkem na polici (stopey, friendy), mírně zprava přes převis (lze i přímo, ale obtážnější než 5+, nebo zleva, kde je to silně lámavé), šikmo doleva přes plotnu (friend) a stále rovně vzhůru pilířem (smyčka). Společný dolez podvrcholovou plotno s Jižním rysem. Jiš…
    • Bohumil Kafka,po roce 1980
  • 9)Tři převisy, ***, 5, 20m
    • Klasická, velice klasická cesta. Výstup v pr. části stěny. Přes dvě la­vice pod přev. stěnkou a tou přímo vzhůru na balkónek nad prvním převisem. Odtud vl. na příkrou hladkou plot­nu a koutem vpr. kolem přev. výběžku na další balkón. Vysokým krokem přes poslední převis, vodorovn…
  • 10)Prostor, 7+, 30m
    • Nástup nalevo od C. pro Bimbošku, hranou přes převis (bh) a přímo přes převisy (2 bh) k dobíráku.
    • Zdeněk Míka, M. Tučka,2019
  • 11)Cesta pro Bimbošku, ***, 7+, 25m
    • SV stěna. Nástup od spodní cestičky, nevýrazným koutem pod převis a tím přes první nýt lehce doleva k druhému a od něj přímo ke knížce. Od knížky klasicky na vrchol. (vede mezi cestami Tři převisy a Velký převis)
    • Vojtěch Fröhlich a Karel Mašek,22.9.2001
  • 12)Velký převis, 6+, 18m
    • Nad předskalím po pr. okraji stěny tvoří skála vysoký kout, který přechází v převis. Koutem k balkónku vystupujícímu ze stěny vpr. Přechod do stěny vl. , stále šikmo dol. vzhůru na hranu a po ní k. t. až k plotně přímo nad převisem k vystupujícímu balvanu. Jako u předcházející c…
  • 13)Destrukce, ***, 6+, 17m
    • Z pravého koutu předskalí přes čtyři nýty k vrcholu.
  • 14)Proč ano, 4+, 20m
    • Po hraně skály, vystupující zcela vpravo dole na Střední věži, přes skobu a nýt na balkón nad předskalím (nástup Velkého převisu a Destrukce). Dále lze pokračovat Destrukcí, nebo Hiršovkou.
  • 15)Proč ne, 4+, 20m
    • Nástup středem stěnky skály, vystupující zcela vpravo na Střední věži. Lámavou stěnkou ke spáře (jištění velkým abalakem a nebo friendem) a na plošinu v místě nástupu Velkého převisu a Destrukce. Odtud vpravo od Destrukce, přes dva převísky pod kolmou stěnku a tou na vrchol.
    • Jan Puš a Helena Říhová,12.6.1996
  • 16)Maturita, V
    • Nástup z plošiny na předskalí pod převisem v pr. části stěny. Zářezem na balkónek a jako u předcházející cesty na vrchol.
  • 17)Žába, 3, 15m
    • SV hranou na vrchol. Jištění problematické, v kolmém úseku lze vpravo za hranou založit střední friend, nebo cvaknout a prodloužit poslední nýt Destrukce.
  • 18)Vzpomínka, 3, 8m
    • Spárou nalevo od cesty Dabl, na vrcholu kruh a borhák.
  • 19)Dabl, 5, 10m
    • V levé části náhorní stěna kolmou stěnkou a pořes převis (stará skoba a nýt).
  • 20)Šikmá spára, ****, 4, 9m
    • Spárou probíhající doprava asi uprostřed stěny na její konec, vzhůru na nevýraznou poličku a krátkou kolmou stěnkou na vr­chol.
    • Přes kroužek mezi cestami Šikmá spára a Severní převis.
    • Přes převis a kruh k vrcholu.
    • Přes převis, skobu a borhák.
    • Jan Tuháček, P. Zámostný,1897
  • 24)Nc (sestupovka), ****, 1, 5m
    • Z náhorní strany věže a překrokem komínku na vrchol.

Spára,Panikář,Plotny,Jižní rys,Tři převisy s var.Spára,Panikář,Plotny,Jižní rys,Tři převisy s var.Spára,Panikář,Plotny,Jižní rys,Tři převisy s var.výlez3převisů,Velký převis,Destrukce,nepopsaná3Střední věž

Ochrana přírody: Lezení není omezeno

OVK Praha a střední Čechy | Hlášení závad | Správce Martin Mandák | Pravidla lezení