Facebook Instagram

Český horolezecký svaz

Zasedání Bezpečnostní komise UIAA

30. 11. 2010 | Rubrika: Vzdělávání | Komentáře (0)

V červnu letošního roku se v italském Bellunu konalo zasedání Bezpečnostní komise UIAA, kterého se zúčastnil i zástupce ČHS Sylva Talla. Jeho zpráva ze zasedání je k dispozici zde dokument Adobe PDF

Stručné informace z jednání 

Podle zprávy S. Tally zpracoval předseda Bezpečností komise Vladimír Těšitel

Upozornění na ztrátu pevnosti některých zavrtávaných skob – borháků: Pracovní skupina bezpečnostní komise UIAA, která prováděla testy borháků z různých míst v tropických oblastech zjistila významný pokles pevnosti některých borháků, vyrobených z austenitických nerezových ocelí. Problém snížené pevnosti se projevil u borháků s plechovými oky (obvykle nerezový plech tloušťky 3 mm), osazených blízko moře, v těch místech, kde je častá relativní vlhkost 15 až 60%. Zkouškou byl zjištěn velký rozsah pevnosti pevnosti a to od  1.1 kN do 28 kN v jedné lezecké cestě. Snížení pevnosti je způsobeno vnitřní korozí materiálu, které způsobují sodné, hořčíkové a vápenaté soli, obsažené v mořské vodě (Na , Mg , Ca ), pravděpodobně se jedná o chloridy, za spolupůsobení vysoké relativní vlhkosti. Zpráva uvádí rozsah relativní vlhkosti 15 až 60%. Neprojevuje se tam, kde je vlhkost nízká a tam, kde dochází k oplachu  deštěm. Ztráta pevnosti je alarmující. Při naměřené pevnosti 1.1 kN (110 kg) může dojít k poruše při pouhém odsednutí, nebo při zatížení slaňováním (spouštěním). Problém je umocněn tím, že se jedná o vnitřní korozi, která není na povrchu vidět. Ztráta pevnosti nebyla zjištěna u dříků (šroubů) borháků, kde se zřejmě u většího průměru materiálu narušení tolik neprojeví. Z toho důvodu by nemělo docházet k podstatnému snížení pevnosti u borháků, ktré mají oka z materiálu kruhového průřezu, obvykle 8mm.
Doporučení bezpečnostní komise: V přímořských tropických oblastech doplňovat jištění vlastními prostředky (vklíněnce). Je to naprosto nutné především tam, kde najdete již jeden porušený borhák! 
 
Další projednávaná témata: Jistící brzdy, lana, rozložení sil na jistícím stanovišti, úvazky.

Pokud máte zájem o další informace o činnosti Bezpečnostní komise UIAA, jsou k dispozici zde: Safety Commission UIAA.

 

| Komentáře(0)
Instagram

Instagram Horosvaz